
 
(zakresleno s pomocí Googlemaps)
Úterý 16.3.
 Nejvyšší hora Austrálie se jmenuje Mt.  Kosciuszko  (místní  vyslovují  „kozajsko“)  a  je  vysoká
2228 m.n.m. Jako první na horu  vystoupil  polský  badatel  Paul  Edmund  Strzelecki  v  roce  1840  a  vrchol
pojmenoval podle generála a národního hrdiny Tadeusze Kosciuszka. I my  se  dnes  pokusíme  o  výstup  na  ni,
takže ráno si malinko přivstaneme a o půl deváté odfrčíme na místo zvané Charlotte Pass (1830 mn.m.),   cestou
platíme 16 AUD (pro všechny) za vstup do národního parku. V „Passu“ začíná okruh  zvaný  Main  range  track  /
Summit walk dlouhý 21 km, přičemž Mt. Kosciuszko je zhruba ve 2/3 vzdálenosti. Cesta je upravená a  udržovaná,
půjde se výtečné. Nejdřív po 9h sestupujeme trochu  dolů  a  po  kamenech  překračujeme  Sněžnou  řeku  (Snowy
river). Pak následuje pozvolné stoupání na  Carruthers  Peak.   Cestou  nahoru  se  při  sundávání  zbytečného
oblečení malinko zdržím, ale to vůbec neva, páč zapředu konverzaci s Australanem původem z  Nizozemí.   Bavíme
se o všem možném skoro půl hodiny, no moje engličtina  sice  trochu  drhla  (ha  ha),   ale  cvičení  to  bylo
bezvadné. S ním i jeho přítelkyní se ještě několikrát potkáme, jdou stejný okruh jako my. Výhled je  nádherný,
počasí přeje, co víc si přát.
Po občerstvovací  pauze  a  obligátním  focení  pokračujeme  po  hřebenu  „další
třetiny“ a před námi se tyčí Mr. Kosciuszko. Najít jej mezi dalšími vrcholy není bez znalosti  terénu  až  tak
snadné, nejedná se o nějaký vysoký vrchol, ale je obdobné výšky a stylu jako kopce okolo.  Tak  si  tak  hezky
jdeme, zhruba hodinku před vrcholem a najednou BJ zaječí jak hysterka a vyskočí do výšky.  Z  trávy  mu  totiž
na haxnu, přesněji na lýtko skočil pavouk a malej rozhodně nebyl ! Teda takové agresivní chování  nás  všechny
udivilo, jsme ale hodní a velepavouka necháváme na pokoji a spokojíme se s pár fotkami.   Později  jsem  večer
procházel web, druh jsem sice nenašel, nicméně mezi středně až  prudce  jedovaté  nepatřil.   800  metrů  před
vrcholem se naše cesta napojí na Summit walk a o půl jedné jsme nahoře ! Vzpomínáte si, jak  jsem  na  začátku
psal „že se pokusíme“ ? Cha chá, jedná se o poměrně lehký špacír a kdo není vyloženě lemra,  tak  jej  zvládne
– porovnal bych to k hřebenovce v Krkonoších. Na vrcholu je u pomníku plno lidí, přičemž většina z  toho  jsou
dvě třídy školních puberťáků.  Za  15  minut  naštěstí  vyhulej,   tak  je  hned  volněji  a  můžeme  fotit  /
občerstvovat se / dát si vrcholového piwsona (ha ha).
40 minut nahoře uteče jako voda a  je  čas  na  pozvolný
sestup. Závěrečná třetina vede po široké cestě, která je pozůstatkem silnice – vždyť do roku 1974  bylo  možné
dojet těsně pod vrchol autem ! Pod horou Mt. Stilwell  přecházíme  opět  Sněžnou  řeku  a  v  klidu  a  pohodě
směřujeme k Charlotte Passu. U auta jsme chvilku po 3h odpoledne po 6 hodinách  naprosto  pohodového  špacíru.
Cestou zpět se stavíme u přečerpávací elektrárny nad jezerem Jindabyne a ve  4  jsme  zpět  ve  městečku.   Po
odpoledním „maňana time“ si prohlédneme trochu městečko a pak jdeme do Banjo Peterson Inn na pivo.   V  hotelu
totiž funguje i malý pivovar, vaří značku Mt. Kosciuszko. Jedná se o kvasnicové pivo s ovocnou  příchutí;  mně
celkem chutnalo, PaC byl neutrální a BJ s PK nechutnalo. Večer si na ubytování dám  na  počet  dobytí  vrcholu
flašku vína co jsem koupil včera v bottle shopu vedle sámošky, BJ činí to samé, no  nevypijte  jej  když  bylo
jen za 6 AUD ha ha. Při usínání se  mi  promítají  obrázky  z  dnešního  šmajdu  a  to  je  moc  fajn.
Středa 17.3.
 Ráno mě trochu bolí  škeble, zřejmě to následek konzumace levného vína včera večer. Po
zapakování se jdu rozloučit s paní domácí a poté jsme okolo 10h odjeli  z  tohoto  hezkého  místa.   Na  mýtné
bráně po nás požadovali zaplacení vstupu do NP, ale po vysvětlení že  pouze  tranzitujeme  směr  Corryong  nám
paní vytiskla vstupenku pro průjezd s limitem platnosti 2,5 hodiny. Také dodala, že se  nesmíme  zastavovat  v
městečku Thredbo vzdáleném asi 25 km od vstupu… Ono tam toho ani moc zajímavého není,   jedná  se  o  lyžařské
centrum, které je v létě poloopuštěné. Za ním se silnice hodně zúžila,  oblouk  střídá  zatáčku,   a  od  Dead
Horse Gap jsme se 1/4 hodiny táhli jako smrad za náklaďákem. Neklidná jízda a bolest hlavy = je mi blbě a  měl
jsem co dělat, abych si zachoval tvář (ha ha). Naštěstí u Geehi si dáváme  pauzu  na  vyhlídce  na  masiv  hor
okolo Mt. Kosciuszka a je mi podstatně lépe. Nejvyšší hora ale vidět už není,   z  této  strany  působí  Snowy
Mountains mnohem dramatičtěji. Zde se setkáváme s trojicí starších lidí s Čech, a to  dokonce  z  Náchodska  !
To bych teda vůbec nečekal !
Cesta klesá furt dolů, aby také ne když je potřeba překovat výškový  rozdíl  1100
metrů. Před Khancobanem zastavujeme u přečerpávací elektrárny Murray 1, opět se setkáme s  krajany  a  jsme  z
hor venku. V Corryongu doplníme PHM a jedeme západním směrem po  silnici  zvané  Murray  Valley  highway  směr
Wodonga. Krajina je stále kopcovitá, ale čím blíže k jezeru Hum, tím se stává rovinatější.   U  jezera  dáváme
piknik, a co bylo zajímavé, zaparkovali jsme  hned  vedle  zbytků  nádraží  v  místě  zvaném  Huon  na  bývalé
železnici Wodonga – Corryong. Dnes je z části do Tallangatty cyklostezka, v Huonu je pár stovek  metrů  kolejí
s nákladními vozy a motoráky ve zbědovaném stavu. Samotné jezero zaujalo spoustou mrtvých stromů  tyčících  se
z vody, trochu depresivní pohled … Z Wodonga do Melbourne je to po dálnici Hume 320  kilometrů,   Vmax  =  110
km/h. S dvěma pauzami to jedeme asi 3,5 hodiny, není kam spěchat,  takže  před  půl  šestou  jsme  na  okružní
poněkud zacpané M80. Ohledně ubytování jsem psal do West City motelu ve čtvrti Albion, asi 15 km od  centra  a
10 km od letiště. Paní recepční ale zase nic neví, no naštěstí má volný pěkný  4  lůžkový  pokoj  za  slušných
134 AUD. Bereme 2 noci a po vysáčkování jdeme na kilometr vzdálenou zastávku  příměstského  vlaku.
Předměstí
opět působí poněkud emerickým stylem obdobně jako Richmond v Adelaide. Po 20 minutách jízdy vlakem  jsme  zase
tam, kde to začalo – v centru hlavního města státu Victoria Melbourne ! Na večeři jdeme  průvodcem  doporučené
japonské restaurace Yamato. Menší podnik byl útulný, jídlo dobré a cenově přijatelné,  jediná  vada  na  kráse
byla puštěná televize, kde ukazovali záběry z různých operací a dalších zdravotních zákroků.  Divný  to  pořad
k jídlu ha ha. Mě to moc nevadilo, ale všiml  jsem  si,   že  to  odradilo  několik  potenciálních  zákazníků.
Pošmajdáme trochu nočním městem a v hospodě Young and Jackson  naproti  Flinders  Street  station  skočíme  na
jedno. Pinta Guinesse byla za drahých 8 AUD, živá rocková hudba alespoň dodala trochu atmosféru.   Po  návratu
zpět na stanici Albion využijeme i návazný autobus a chvilku před půlnocí jsme zpět na  motelu.   Dovolená  se
chýlí  pomalu, ale jistě  ke  konci    a    zítra    nás    čeká    poslední    den    v    Austrálii.
Čtvrtek 18.3.
 Na dnešní den jsme měli v plánu jet všichni po Great Ocean  Road  až  k  12  apoštolům  a  zpět,
celkem asi 450 km. BJ si to ale rozmyslel, rozhodl se že stráví poslední den  na  pohodu  ve  městě  a  já  po
zvážení všech okolností jsem také nejel. I  když  jsme  tak  vynechali  dle  chytré  knihy  zajímavé  přírodní
scenérie, nechtělo se nám zase převážně prosedět celý den v autě. Navíc bych nestihl plánovanou návštěvu  ZOO,
což byla pro mě větší priorita. Takže PaC a PK jeli ráno o půl desáté sami, předběžně jsme se  dohodli  že  se
všichni sejdeme v 8 večer na náměstí Federation naproti nádraží Flinders  Street.   S  BJ  jsem  šel  opět  na
nádraží Albion a po zakoupení celodenní jízdenky jsme odjeli do centra. Ve stanici  North  Melbourne  jsme  si
řekli adios a já přestoupil do vlaku směr Royal Park. Vstup do ZOO byl za přijatelných 24 AUD a  strávil  jsem
tam skoro 3 hodiny až do dvou odpoledne. Konečně jsem tak viděl  pořádně  klokany  a  další  zvířátka;  místní
byli hotoví z čerstvě narozeného slůněte, já jsem jej pro velkou frontu vynechal. Naopak jsem  byl  nadšený  z
různých velkých koček, prostě se náchylnost k těmto tvorům nezapře ha ha.
Pak  jsem  dumal  co  odpoledne,   a
dostal jsem šotonápad, že vyzkouším vlaky V-Line. Po krátkém studiu jízdních řádů na  nádraží  Southern  Cross
zakupuji zpáteční jízdenku za 9,9 AUD do 51 km vzdáleného města Bacchus March na trati  do  Ballaratu.   Těsně
před odjezdem ve 14:53 změní nástupiště, takže než se celý dav přesune jinam, vlak  chytá  5  minut  zpoždění.
Konzist tvořily dvě spojené dvouvozové motorové jednotky VLocity s obsazeností lehce přes 100%.   Cestou  jsem
si všiml, že trať prošla modernizací, rychlostníky ukazovali až 130 km/h a před Bacchus March jsem  uzřel  dvě
přeložky. Po příjezdu v 15:37 (+2) jsem se prošel okolo nádraží,  centrum  město  je  vzdálené  asi  1, 5  km.
Zpáteční vlak v 16:14 měl jízdní dobu dokonce o 20 minut delší, zřejmě  to  důsledek  upřednostnění  špičky  z
města ven. No jo, ale 3 vozová jednotka téže řady si ve stanici Melton  postála  skoro  půl  hodiny  z  důvodu
poruchy zabezpečovacího zařízení, takže výsledkem bylo +25 v cílové destinaci.
V  Melbourne  jsem  těsně  před
zavíračkou v 6 večer koupil v knihkupectví knihu o železnici v údolí Yarra  River  a  díky  jakési  akci  jsem
navrch dostal zdarma obrazovou knihu o civilních letadlech ! To fakt potěšilo. U parlamentu mi tak  v  hospodě
při prohlížení knih chutnal piwson fakt výtečně ha ha.   Před  Federation  Square  jsem  v  rychlovce  omrknul
festival piva, ale ceny mě rychle uzemnily, tak jsem si šel sednout před obří televizi na  náměstí  a  chvilku
sledoval jakýsi hodnotný francouzský film umístěný do počátku 20. století. BJ dorazil ve 1/4 na 8 a po zjištění
díky SMS, že kluci přijedou až tak v 11 v noci jsme šli na večeři do restaurace  Korean  Palace.   Jídlo  bylo
možná o trochu dražší než jinde, od 16 AUD výše, ale vynikající. BJ měl syrového kraba v pálivé  omáčce  a  já
sójové boby v horkém kotlíku. Zapíjeli jsme to rýžovým vínem „Soju“ (18% alk.), tento název je ale  znám  spíš
pro korejskou kořalku. Večer jsme jeli oproti předchozímu dnu do  Albionu  o  trochu  dříve  a  po  22  hodině
dorazili na motel, o 3 hodiny později dorazil PK a PaC.