
 
(zakresleno do mapy z http://www.gettingaway.com)
Pátek 12.3.
Tak a protože jsme již dlouho neletěli žádným letadlem, dnes to bude třeba napravit ! Na
programu je přesun érem z Yulary, resp. Connellan airport do  Alice  Springs  a  dále  dalším  strojem  do
Sydney. Původně jsme měli letět přímo do Sydney, ale utekly nám levné  letenky,   tak  za  303  AUD  cestujeme
takto. Odlet prvního letadla je v 9:35, takže o půl deváté odjíždíme z  kempu  do  10  km  vzdáleného  letiště
Connellan. Malé letiště působí domáckým dojmem, dnes jsou v letovém  pořádku  zaznamenány  4  lety  (1x  Alice
Springs, 1x Perth a 2x Sydney). Odbavení a prohlídka je v pohodě, jen PK  je  náhodně  vybrán  na  důkladnější
prohlídku – ostatně se mu to nestalo poprvé ha ha. V 9:05 začne sáčkování do letadla,  z  terminálu  je  to  k
éru asi 50 metrů, do stroje se nastupuje po schodech. S náskokem téměř 15 minut (všichni jsou  už  na  palubě)
se Boeing 717 dává do pohybu a přejíždí na konec dráhy. Z tohoto menšího typu letadla jsem  měl  docela  dobrý
dojem, sezení v konfiguraci 2+3 bylo nad očekávání pohodlné a díky obsazení  cca  60%  jsem  si  před  vzletem
mohl přesednout na volnou trojku naproti a nafotit  Uluru  a  Kata  Tjuta  z  ptačí  perspektivy.   Trochu  mě
překvapil i svižný start, v půlce dráhy šlo letadlo do vzduchu a pod poměrně  ostrým  úhlem  rychle  stoupalo.
Let do Alice trval jen 40 minut, přesto letuška rozdala malé občerstvení, další bod pro  Qantas.   Po  většinu
doby letu byla vidět krajina oblasti zvané „Red center“, jen před Alicí bylo trochu  oblačnosti.
Na přestup
máme 2,5 hodiny, letiště je sice větší než Connellan, ale z letadel se opět vystupuje (a  do  nich  nastupuje)
po schodech přímo na plochu; k budově terminálu je to trochu dál, asi 200 metrů. Většinu času  trávím  (-e)  s
počítadlem, páč je k dispozici bezplatné připojení na i-net. Ve 12:05 začal „boarding“ do dalšího letadla,   a
to Boeing 737-800 na letu do Sydney. Tentokrát je letadlo skoro celé obsazené,   fasuju  opět  místo  u  okna,
vedle sedí PK a BJ. Odlet ve 12:25 „on-time“, počasí je slunečné, jen  sem  tam  trochu  oblačnosti,   výhledy
jsou proto epesní ! Let trval necelé 3 hodiny, moje letenka byla o 10 AUD dražší, neboť letuška mi  vnutila  2
Heinekeny (ha ha). Letiště v Sydney je vzdálené od centra asi 12 km, takže přistání  probíhalo  nad  zástavbou
v centru, v jednu chvíli byl vidět i Harbour Bridge. Vysáčkování bylo opět v pohodě, ale ten ruch  na  letišti
! Těch pár dní v „Red center“ mě úplně naladilo na jiné prostředí s minimem osídlení a  pohodou  beze  spěchu.
Z letiště jedeme 15 minut příměstským vlakem společnosti „City Rail“ na centrální nádraží.   Patrová  jednotka
má koženkové sedačky v uspořádání 2+3 a poměrně špinavý interiér, pro porovnání česká řada 471 (City  Elefant)
je o řád výše. Vlaky City Rail tvoří páteř veřejné dopravy v Sydney, v centru jezdí  pod  zemí  a  tak  trochu
nahrazují metro. Cena 15 AUD za lístek z letiště není malá, možná by to  taxíkem  vyšlo  pro  4  stejně  ne-li
levněji, jak nám radil postarší pán.
Ubytování máme zabookované na 2 noci v hotelu „Sydney on Wenthworth“,   z
nádraží je to necelých 10 minut šmajdu po rušné ulici. Budget room neboli cenově výhodný pokoj je za  89  AUD,
to je na místní podmínky opravdu slušné. Poměrně strohá  místnost  obsahuje  2  postele,   pár  ks  nábytku  a
ošklivý výhled do dvora, záchod a sprcha je společná za rohem. No celkem to ušlo, poloha v centru  se  počítá.
Po zabydlení jdeme do nedaleké čínské čtvrtě do thajské restaurace  na  večeři  a  pak  po  rušné  třídě  Pitt
street k přístavu. V Circular Quay je terminál pro lodní dopravu,  která  má  poměrně  velký  význam  v  rámci
veřejné dopravy v Sydney. Vpravo je nasvícená budova Opery, vpravo Harbour Bridge, a  na  něj  se  jdeme  přes
čtvrť The Rocks podívat. S nalezením vlezu nahoru máme trochu potíž, ale podaří se a  dojdeme  zhruba  do  1/3
vzdálenosti mostu. Na něm vede 2-kolejná železnice, 6  pruhů  pro  silniční  dopravu  a  chodník.   Výhled  je
parádní, nejsme zdaleka sami, kdo se kochá ha ha. Zpátky se v jednom pubu  stavíme  na  piwko  (5  AUD)  a  po
George street jdeme směrem zpět. Je pátek a všude plno lidí, do  různých  klubů  se  čeká  fronta,   na  ulici
Bathurst se nám díky slovenskému vyhazovači podaří do jednoho dostat. V poschodí  hraje  jakási  skupina  hity
80. a 90. let, narváno je až to není hezké a piwson za 8 AUD mě dorazí. Ale i tak zde  pobudeme  skoro  hodinu
a při odchodu hodíme pokec s tím vyhazovačem. Dále pokračujeme již po půlnoci na Oxford street,   kde  je  též
plno klubů, ale ani ne tak na mjůzik, jako na erotiku. Venku je plno divných lidí a celkově ulice  působí  „ne
zcela v pořádku“. No zkusíme jít do jakéhosi podniku, ale PK a BJ nemají řádnou obuv  (jen  sandále),   tak  z
toho nic není. Blíží se 2 hodina ráno, tak to zabalíme a jdeme na hotel.
Sobota 13.3.
Ráno si pospíme a jdeme ven až o půl jedenácté. Společně navštívíme nedalekou Čínskou zahradu,
oázu to klidu v rušném velkoměstě, strávíme zde příjemnou půlhodinku. Při odchodu  mi  hned  vedle  parku  dvě
sympatické dámy z Brisbane věnují celodenní jízdenky na monorail, prý  je  už  nebudou  potřebovat.   Ušetřili
jsme tak 2 x 9,9 AUD; Monorail je okružní jednokolejka v centru dlouhá 3,6 km postavená  v  roce  1988.   Její
přínos pro VHD se mi zdá sporný, spíš se jedná o turistickou atrakci. U  parku  jsme  se  rozešli,   odpolední
program si každý sestaví dle toho co ho interesujeme a sejdeme  se  až  v  18:30  dole  pod  Sydneyskou  věží.
Společně s PaCem jsme se stavili na jídlo v sushi baru, kde uprostřed jezdí pochutiny na miskách a  člověk  si
vybere co chce. Pro cestu do podniku jsem využil monorail, dal jsem si celé kolečko  a  při  obědě  ji  předal
kolegovy ať se taky povozí ha ha. Poté jsem již sám pokračoval do akvária opodál, vstup byl za cca 30 AUD,   a
stálo to opravdu za to. Malé i větší nádrže byly zabydleny živočichy, o kterých si u nás můžeme  nechat  jenom
zdát. Vrcholem byla dvě obří akvária s kapustňáky, želvami, žraloky, rejnoky a já nevím čím ještě,   atmosféru
dokreslovala scénická hudba stylu „En attendant Cousteau“ od Jarreho. Strávil  jsem  tam  příjemnou  hodinu  a
půl.
Po malém restu při kávě jsem si vzpomněl, že chci koupit nějakou knihu o železnicích,   takže  při  koupi
minerálky v Seven Eleven nedaleko mi prodavačka  ochotně  vysvětlila,   kde  jsou  knihkupectví  -  na  George
street. V jednom z nich jsem zakoupil hodnotnou publikaci Trains and Railways of Australia za  45  AUD.   Dále
byla v plánu návštěva ZOO, takže jsem došel do přístavu Circular Quay a  zakoupil  zpáteční  lodní  lístek  na
poloostrov Taronga za 10 AUD. Plavba lodí trvala necelou 1/4 hodinu a skýtala výtečné pohledy na centrum města
s Operou. Dole u vstupu do Zoo ale nastal malý/velký zádrhel, vstupné 42 AUD bych sice  ještě  vydýchal,   ale
vzhledem k času (16h) mi prodavač návštěvu již nedoporučil, páč v 17h se zavírá a ať přijdu  spíš  zítra.   No
co se dá dělat, zítra máme být již jinde, tak Zoo nechám na poslední den v jiném městě - Melbourne.  Po  svěží
plavbě zpět jsem si v bottle shopu koupil dvě VB-čka a vlakem odjel na stanici Museum  a  v  hotelu  dal  malý
rest s piwsonem ha ha.
Před šestou hodinou byl čas k odchodu, nicméně kousek  od  hotelu  začalo  pršet,   tak
jsem zalezl do Starbuckse na výbornou kávu a přečkal tak největší slejvák. Dole u Sydney toner se  setkávám  s
Pacem a zakupujeme vstupenky s malou slevou díky kupónu na monorail jízdence za asi 20  AUD.   Věž  je  vysoká
305 metrů i s anténou, obzírací plošina je ve výšce 250 metrů. Opět  jako  v  Melbourne  vychutnáváme  soumrak
nad městem a jeho postupné rozsvícení, fakt pěkné - až na ty odlesky grrr ! Tentokrát  přijede  zdviží  nahoru
i po chvilce BJ a PK, v 8h dostatečně vykoukaní jedeme dolů. Po ulici Castlereagh pokračujeme směr  jih  a  ve
výborné japonsko-korejské restauraci se všichni mimo PK stavíme na večeři. Mají výhodné menu  sashimi  (syrové
ryby nakrájené na úzké plátky s omáčkou) + hlavní jídlo za 16 AUD, tak hurá  do  toho  !  Původně  jsme  ještě
plánovali  nějakou  tu  noční  obhlídku, ale únava udělal své a  v  10 hodin  večer  jdeme  na hotel.
Neděle 14.3.
Jako včera tak i dnes jsme si pospali a checkout jsme učinili až v 9:59, tj. minutu před
předepsaným časem (ha ha). PaC odešel o více než půl hodiny dříve, páč  šel  vypůjčit  třetí  a  poslední  vůz
naší výpravy. Díky jeho bravurní angličtině to zvládl sám a za hodinu přijel s pohodlným autem  značky  Suzuki
Vitara (má i možnost pohonu 4x4). První cíl byla pláž Bondi beach, což je údajně neznámější místo  na  koupání
v moři v Sydney, no při pohledu na burácející vlny jsem to vzdal, neměl jsem zájem  o  vyexpedování  kamsi  do
širého Pacifiku a beztak bych se spálil jako prase (ha ha). Svůj čas jsem věnoval šmajdu po  ulicích  městečka
a dodání fotek do počítadla při kávě.
Ve 3 na jednu pár minut  po  ukončení  2-hodinového  parkovacího  limitu
(za 10 AUD) jsme odjeli a v pár km vzdálené části se nažrali ve velmi levné thajské  jídelně  (porce  za  8-11
AUD). Dnešním cílem bylo město Katoomba v Modrých Horách cca 100 km západně.   Odjezd  ze  Sydney  se  i  přes
navigaci GPS neobešel bez bloudění, místo dálnice č. 4 jsme jeli vrchem po č.  2.   Cesta  vedla  i  přes  dva
placené úseky – později jsme je chtěli poctivě přes web zaplatit (lhůta je 48 hodin), bylo  to  v  zásadě  pár
dolarů, ale nepodařilo se, tak jsme doufali že z toho nebude velký flastr. Po hodině jízdy jsme se  dostali  k
městečku Glenbrook, kde začíná masiv Modrých Hor. Z dálnice se stala sice  stále  4-proudá,   ale  obloukovitá
silnice s rychlostí 70-80 km/h. Až do Katoomby bylo možno vidět příměstskou železnici ze  Sydney,   vlaky  ale
nejezdily, páč byla výluka, trať byla plná mechanismů a igráčků (ha ha).
Dnešní  ubytování  jsem  zabookoval
dopředu, a to v motelu Skyrider motor inn. Máme hezký 4-lůžkový pokoj en-suite za vynikajících  125AUD,   jaký
to rozdíl oproti Sydney. Ve 4 odpoledne jedeme po Narrow Neck na první vyhlídku Cahills  lookout,   výhled  do
okolí je pěknej. Po silnici lemující hranu údolí jedeme na místo zvané Scenic  World,   odkud  má  vést  strmá
železnice do údolí a lanovka zpět. Je nám jasné že už bude zavřeno, ale aspoň se podíváme kdy  zítra  otvírají
(9:00) a trochu pošmajdáme okolo na další lookouty. Poděláme  pár  fotek  se  zajímavými  sochami  a  frrr  na
nejznámější vyhlídku - Echo point. Nezklamala, byť je to profláklé místo, lidí zde bylo podstatně více  než  v
těch předchozích. V centru města se stavujeme v chrámu konzumu na doplnění  zásob  a  hned  vedle  je  výtečný
bottle shop, který též navštívíme. V půl sedmé začne pršet a zdá se že na dlouho, tak jedeme  zpět  na  motel.
Večer v klidu a pohodě trestáme zakoupené zásoby, já hlavně ty z bottle shopu (ha ha).  Díky  ševelení  deště,
svěžímu vzduchu a klidu se usíná o dost lépe než v Sydney.
Pondělí 15.3.
Jak už jsem psal včera, v 9:00 je v plánu projížďka železnicí do údolí, špacír a lanovkou
zpět a přesně 5 minut před celou tam také u vstupu do Scenic Worldu jsme.   Za  minutu  9  se  otvírá  vlez  a
kupujeme lupen zvaný Valley Return za 21 AUD. První je na řadě železnice (Railway), ale ve skutečnosti  je  to
pozemní lanovka. Nevadí ale, páč se jedná o fakt strmou dráhu vedoucí 411 metrů dolů pod úhlem  až  40  stupňů
! A tak za hudby z filmu „Indiana Jones a xyz“ jedeme strmě do tunelu, docela adrenalin, škoda že  jízda  trvá
jen 2 minuty. Pak je na řadě asi hodinový špacír lesem,  chvílemi  je  porost  fakt  hustej  –  cesta  je  ale
luxusní na dřevěném chodníku nad terénem. Na začátku stezky je vidět důl a před  ním  vozejky  na  kolejích  a
koník – na něm se každém vyfotíme. Uprostřed šmajdu je bývalá hornická  chata  a  občas  je  v  hebledí  vidět
pozůstatek důlní činnosti jako zbytky železných nádob či co atd.  K  lanovce  si  trochu  pospíšíme,   páč  PK
potřebuje na výserník, tak aby nebylo neštěstí ha ha. Cesta lanovkou trvá o trochu déle, tak 6 minut,   nahoře
v suvenýrech kupuji hudební CD a chvilku po 11-té  frčíme  pryč.
Další  meta  naší  cesty  je  hlavní  město
Austrálie – Canberra; na křižovatku dálnic 4 a 7 jedeme 82 km po stejné trase jako včera. Výluka  na  souběžné
železnici již skončila a tak vyjma patrového příměstského panťáku vidíme a fotíme u městečka  Lawson  hodnotný
nákladní vlak (asi uhlí) se 4 lokomotivami v čele jedoucí směr východ. Cesta po dálnici „Hume“  na  jih  ubíhá
rychle, nejvyšší povolená rychlost je 110 km/h a prakticky všichni ji dodržují, sem tam  jede  někdo  o  chlup
(tak 10 km/h) rychleji. Proti „běsnění“ na českých dálnicích je provoz pohodový a určitě  bezpečnější.   První
pauzu si dáváme pod Campbelltownem a druhou již na odbočné silnici do Canberry u  městečka  s  hezkých  názvem
Collector. Po třetí hodině odpoledne projíždíme hlavním městem a nedaleko budovy parlamentu  na  Capital  Hill
parkujeme. Vládní budova je volně přístupná, tak si projdeme několik sálů, na to že se jedná  o  parlament  je
zde uvolněná atmosféra. Potkáváme pár kravaťáků, třeba se jednalo o důležité potentáty (ha  ha).   Dokonce  je
přístupné i jednání poslanců, ale musí de projít bezpečnostní prohlídkou na kterou je trochu fronta,  tak  Pac
který má interest to vzdává. Venku ještě vyjdeme na travnatý svah nad budovou  a  poděláme  pár  fotek  okolí,
výhled je fakt pěkný. Město opouštíme ve 4 a do dnešního cíle – městečka Jindabyne pod Sněžnými horami  je  to
ještě 171 km. Jediné větší město na trase je 115 km vzdálená Cooma, kterou projíždíme asi  za  hodinu  a  půl.
Krajina je více kopcovitá, za nedalekým Berridale vidíme pole posetá spoustou velkých kamenů,   trochu  mi  to
připomíná krajinu Dartmooru (národní park v západní Anglii). Šutry vydržely až k  Jindabyne,   kde  jsme  před
půl sedmou. Ohledně ubytování jsem včera psal do hotelu zvaného „Banjo Peterson Inn“,   ale  tvrdili  že  mail
nedostali a jinak jsou plný. Dále zkoušíme zda není chatka v nedalekém kempu, ale  prd  a  chytáme  se  až  na
potřetí v privátě zvaném Jindabyne Lakeside Apartment? vedle.  Ovšem  ten  se  fakt  povedl  –  domluvil  jsem
apartmán skládající se z obýváku s malou kuchyňkou a dvěmi ložnicemi, a to prosím jenom za 80 AUD na noc  !  V
ložnicích byli dvě velké postele a palanda, no los pro mě tentokrát nedopadl dobře (asi za to,   jak  jsem  to
hezky domluvil grrr), vylosované horní místo na palandě ve svém věku mě pobouřilo, takže jsem  si  večer  vzal
matraci do obýváku - spalo se tam více než výtečně ! Večer o  půl  osmé  ještě  nakoupíme  v  sámošce  a  díky
přesahu signálu wi-fi ze sousedního kempu máme tentokrát o internet dobře postaráno.  Na  balkoně,   kde  jsem
měl počítadlo kvůli lepšímu signálu jsem si všiml fakt velkého pavouka. No ze začátku jsem měl  z  něj  trochu
obavu a raději šel dovnitř, ale časem jsem si řekl, že když ho nechám na pokoji tak to bude  snad  vzájemné  a
taky že jo. Zítra je v plánu výstup  na  nejvyšší  horu  kontinentu,   tak  dám  jen  pár  piwsonů  a  finito.