8.část - Hong Kong a letíme domů ...
Pátek 19.3.Časová posloupnost, jak jsem ji ráno plánoval: 6:00 budíček, 6:30 odjezd, 6:50 příjezd na
letiště a vrácení vozu, 8:50 odlet do Hongkongu. První dva body jsme splnili dle  timetablu,   ale  příjezd  k
půjčovně se trochu zdržel, páč na M8 byla menší zácpa a na pumpě jsme museli doplnit PHM.   Já  jsem  si  při
tom odskočil k McDonaldovy na odpočinkovou místnost, páč včerejší ostrá korejská strava chtěla ven  (ha  ha).
V 7:10 konečně přicházíme na letiště k odbavení, v pohodě,  a  v  bezcelní  zóně  společně  s  BJ  rozmočujeme
poslední australské dolary za ty z Hong Kongu. Kurz vůči koruně je cca 2,45 Kč za jeden HKD.   Na  rozloučenou
koupím flašku dobrého vína a tubu Vegemite. Odletěli jsme „on-time“ a řekli  tak  sbohem  zemi,   kterou  jsme
(zatím ?) navštívili jako nejvzdálenější od nás. Stejně jako 25.2.   letíme  strojem  Airbus  330  společnosti
Cathay Pacific, vyfasoval jsem poptávané místo do uličky. Servis byl  opět  výtečný,   pár  piwsonů  +  Chivas
Regal napomohli pohodovému průběhu letu ha ha. V Hong Kongu  jsme  přistáli  ve  3  odpoledne  místního  času,
který je o 3 hodiny zpět oproti tomu australskému.
Zde  máme  tzv.   stopover  na  2  dny,   ubytování  jsem
zabookoval v hotelu Charterhouse v části zvané „Causeway Bay“ na Hong Kong Islandu.  Pokoj  za  770  HKD  (cca
1900 ,-) nebyl nejlevnější, ale na webu Rakuten Travel skoro nic níže nebylo.  Na  druhou  stranu  je  to  cca
stejná cena, jakou jsme platili za poněkud sockoidní F1 v Melbourne na letišti … Po  zakoupení  Opus  Card  na
veřejnou dopravu bylo třeba vymyslet přesun do města. Z letiště to bylo k hotelu  38  km,   já  jsem  byl  pro
taxál, páč dle informační tabule byla cena pro 4 lidi 280 HKD, čili 70 / ks.  Tak  se  také  stalo;  že  řidič
navýšil jízdné o zavazadla a především mýtné za most a tunel byla věc  druhá,   takže  finální  účet  zněl  na
nemilých 388 HKD. Cesta trvala 3/4 hodiny, pro porovnání velmi pohodlný a rychlý vlak s jízdní dobou  23 minut
stojí 100 HKD a autobus jedoucí +- hodinu mezi 25 a 40 HKD. No nic, stalo se, zase to tak hrozné  nebylo.   Už
při cestě na ostrov jsem uzřel obrovský rozdíl proti Austrálii - všude plno výškových  budov,   hustý  provoz,
mrtě lidí, no prostě mumraj ! Po příjezdu do hotelu jsme hned uzřeli, že  se  jedná  o  trochu  lepší  podnik,
zavazadel se hned chopil pikolík. Pokoj byl sice trochu menší, ale pohodlí  a  vybavení  bylo  v  pohodě.   Po
vysáčkování byl čas jít do ruchu velkoměsta, no byl to fakt frmol jaký dlouho nepamatuji.
V  nedaleké  levné
jídelně jsme zašli na večeři, já jsem měl velepolévku za 20 HKD s jakýmisi knedlíky,   chutnali  trochu  uměle
ha ha. Pak jsem naskočili na stařičkou tramvaj k přístavu, dvouposchoďové úzkorozchodné vozidlo mělo  pouhé  2
nápravy a dle toho kvalita jízdy vypadala – každou chvíli jsem očekával vyšinutí,  děs  a  běs.   Jízdné  bylo
velmi levné, pouze 2 HKD. Cesta trvala dlouho, 3 km jsme jeli snad 20 minut,  páč  hustý  provoz  a  semafory;
občas se utvořila kolona až 5 tramvají za sebou. Do Kowloonu jsme odpluli přívozem z mola č. 7,   plavba  opět
obstarožním parníkem trvala 8 minut za 2,5 HKD. Oproti Austrálii měli v obchodech volně  pivo  a  za  pohodové
ceny (8 – 12 HKD), tak jsem hned otestoval místní Tsing Tsao – chutnalo výtečně. A proč jsme vlastně  jeli  na
Kowloonu ? Na „symfonii světel“, což je hudební prezentace spojená s nasvětlováním  mrakodrapů  na  Hong  Kong
Islandu a laserama do toho. Začíná každý den ve 20:00 a trvá  asi  12  minut  –  docela  působivé,   stojí  za
vidění. Po krátkém šmajdu na chodníku s hvězdami místních filmových herců (obdoba toho co je v  Emerice)  jsme
přepluli zpět a šli do čtvrti okolo D’Aguilar street. PK byl ochrápanej  a  tak  šel  na  hotel,   ale  trochu
zabloudil a přišel jen chvilku před námi ha ha. My jsme zatím prošli čtvrť zábavy a hlavně barů,   všude  bylo
plno lidu. Překvapilo mě jak tam bylo draho, šli jsme do normálně vypadajícího baru  na  jedno  točené  za  70
HKG, málem mi z té ceny vypadli bulvy. Ještě že se dá levně koupit v obchodech typu 7/11.  Na  hotel  jsme  se
dostali až o půlnoci, ulice byli stále plné  lidí,  fakt  změna  o  180  stupňů   oproti    klokanům.
Sobota 20.3.Dnes je vlastně poslední celý den dovolené na jednom místě – zítra nás totiž čeká odlet domů.
Původně jsme měli letět ráno v 9:20, ale  kvůli  stávce  British  Airways  odletíme  až  večer  5  minut  před
půlnocí. Neva, bude tak víc času na Hong Kong.   Ráno  je  zase  takové  divné  vlhké  dusno,   ale  o  trochu
snesitelnější. Opět jedeme tramvají do centra a jako první zajímavost navštěvujeme chrám Man Mo  na  Hollywood
Road. Poměrně malý svatostánek uprostřed výškových budov je plný  kouře  od  zapálených  tyčinek,   takže  pár
minut uvnitř nám bohatě stačí. Pak jdeme na Ladder street a využijeme dlouhé jezdící schody nad  ulicí,   tzv.
peoplemover. Ráno do 10h jezdí směrem dolů, pak je chvilku pauza a poté až do půlnoci  nahoru.   Dlouhá  dráha
spoří čas i námahu při poměrně prudké cestě nahoru, nejedná se  ale  o  spojitou  trať,   nýbrž  o  jednotlivé
navazující segmenty. Pak jdeme východním směrem, z Hollywood Road se stane Wyndham street a  jsme  v  parku  s
menší zoologickou a botanickou zahradou. Uprostřed rušného velkoměsta je to opravdu oáza klidu a pohody  !  Na
oběd se stavíme v japonské restauraci Taukiji, já i BJ si  dáváme  vynikající  Sašimi  s  miskou  rýže,   fakt
lahoda.
Po obědě jedeme už jenom  ve  třech  (Já+PaC+BJ)  na  „The  Peak“  neboli  vrchol  ležící  pod  kopcem
Victoria. Na pozemní prudkou lanovku se musí 1/4 h čekat, ale to neva, jízdné je  docela příznivé, 30  HKD. Z
koncové stanice na vrcholu je výhled na zamlžené okolí, dohlednost odhaduji  tak  na  15,   maximálně  20  km.
Údajně je takové počasí furt, modrá obloha je velmi vzácná. Nahoře se nám PaC na chvilku ztratí (ha ha),   tak
si dáme jednoho piwsona a po shledání jdeme parkem zvaným Aberdeen country  park  na  druhou  stranu  ostrova.
Jaká to změna oproti ruchu města ! Pohodlná cesta klesá postupně dolů, sem tam potkáváme pár lidí,   ne  hlava
na hlavě jako v zástavbě. Po 30 minutách jdeme okolo malé přehrady a za 50 minut jsme dole na  Aberdeen  Praya
road na zastávce autobusu. Čekal jsem, že špacír bude trochu delší, ale i  tak  to  bylo  moc  hezké,   takový
protiklad (město – příroda) hned u sebe se jen tak nevidí. Patrovým  autobusem  za  5  HKD  jsme  odfrčeli  do
centra a dali si rozchod s tím, že se sejdeme zase na Kowloonu v 8 večer na  světelné  show.   Odpoledne  jsem
trochu obešel okolí hotelu a pak si dal malý rest.
V 18:30 opouštím hotel a jdu na Hennessy road  na  tramvaj.
Opět pomalá jízda, ale kam bych spěchal a po krátké  plavbě  od  centrálního  mola  jsem  před  půl  osmou  na
vyhlídkovém nábřeží v Kowloonu. Za chvilku se sejdeme,  PaC  povídá  že  jel  na  ostrov  Lantau  (=  nedaleko
letiště) na sochu velebudhy, ale byla už zavírací doba. Ve 20:00 opět jako  každý  den  začne  světelná  show,
dnes se mi zdá že zde obzírá více lidí. Tak a po té parádě odjedeme  autobusem  asi  2  km  severně  do  části
zvané Mong Kok. Nejdříve si skočíme do takové lidovější restaurace na večeři. Je zde fakt levno, jídla  od  20
HKD, já si dávám jakési mořské potvory za 30 HKD. Sedíme kousek vedle  prosklené  nevábně  vypadající  kukaně,
kde se pečou kachny a kuchař v gumákách chystá jídla, docela síla. Obsluha je hodně úslužná,  pro  pivo  které
normálně nemají v nabídce skočí do vedlejšího krámku. Megapiwson (0,750) je za  přijatelných  25  HKD.   Jo  a
ještě nás zaujal děda sedící vedle, páč jídlo mohutně  zapíjel  kořalou  z  vlastních  zdrojů.   Musím  na  to
pamatovat a před spaním si jít pro jistotu taky koupit dezinfekci. Pak se jdeme podívat na trhy, je  zde  plno
stánků s cetkami a padělky, BJ mi připadá trochu jako utržený z řetězu ha ha. No po 3 hodině jsem  společně  s
PK odjel pryč, dá se říci že to pro mě byl ztracený čas … Zpět  jedeme  metrem  s  přestupem  na  Centralu  na
stanici Admirality (9,5 HKD) a zbytek dojdeme pěšmo. V 7/11 u hotelu si kupuji za 65 HKD placatku  ginu,   pro
jistotu ha ha a pak hurá na pokoj.
Neděle 21.3.Při placení v 10hodin ráno nás čekalo nemilé překvapení, cena 770 HGK za pokoj a noc byla bez
servisního poplatku, takže nám napočítali 10% navíc. Vzhledem k tomu, že odlet letadla do  Londýna  je  až  ve
23:55, máme ještě celý den v tomto velkoměstě. Prvním úkolem je uschovat  zavazadla  na  stanici  odkud  jezdí
doprava (Airport expres a autobus) na letiště. Úschovné není zrovna levné,  55  HGK  za  kus.   Pak  jdeme  na
nedaleký lodní terminál, odkud jezdí lodě na Macao zjistit jaké jsou možnosti dopravy. Nakonec z  toho  sešlo,
páč by se jelo okolo poledne a z času na prohlídku by zbylo pár hodin. Zpětně to vidím tak, že jsme  měli  jet
včera a dnes být ve městě, tak snad někdy v budoucnu. U stanice metra Sheung Wan si skočíme na  oběd,   hergot
místní kuchyně mi fakt u nás bude chybět – s ní se nabídka našich rádobyčínských restaurací nedá srovnat.   Po
jídle jsme si dali rozchod s tím, že se sejdeme do 20:00 u zavazadel.
 Moje  cesta  vedla  metrem  na  stanici
Causeway Bay do Victoria Parku. V něm bylo plno lidí, bylo znát že je neděle a  lidé  si  chtějí  užít  volna.
Usadil jsem se na lavičce a při čtení hodinu a půl relaxoval. Malinko mi bublalo v žaludku,  když  je  něco  v
nepořádku tak to poznám, čili jsem si pro jistotu párkrát loknul ginu – bojler pak byl naprosto  v  pohodě  ha
ha. Po pohodovém restu v parku procházím okolí, poptávané infocentrum jsem nenašel, tak  jdu  omrknout  co  je
„Convention and Exibition centre“. Jedná se o multifunkční výstavní budovu s koncertními sály atd. ,   až  tak
zajímavé to pro mě není. Při procházce po nábřeží mě otravuje jakýsi Ind shánějící  peníze  pro  jeho  učitele
kdesi v Himalájích. Ha ha, tomu tak budu věřit. Na křižovatce ulic Luard a Lockhart nalézám  otevřený  bar  se
živou jazzovou hudbou. Usadím se a než si objednám, jaksi starší Němec s místní krasavicí se  dá  se  mnou  do
řeči. Poté, co mu oznámím, že cestuji z Austrálie do Čech mi zaplatí pintu Carlsberga s  tím,   že  musím  být
hodně vyprahlej z tohoto suchého kontinentu. Pak odejdou a povídám si se sousedy vedle mého štokrlete u  baru,
k tomu hraje hudba, fakt pohodové  odpoledne  jaké  bych  v  Hong  Kongu  nečekal.   Pinta  Carlsberga  je  za
přijatelných 30 HKD, tak do sebe ještě dvě šoupnu ha ha.
Pomalu a v pohodě jdu ulicemi do centra a  užívám  si
tak posledních pár hodin rušného velkoměsta. Na Pedder street se úplně náhodou potkám s PK a  tak  jdeme  v  6
večer společně na večeři. V malinko lepším podniku si dávám kuřecí stehno v polévce (zajímavá kombinace že  ?)
za 40 HKD a pak už zbývá jen se sejít u úschovny a odjet na letiště. Já jsem  zvolil  sice  drahý  (100  HKD),
ale velmi rychlý a pohodlný vlak, kluci jeli autobusem za 1/4 cenu a 3x delší jízdní  dobu. Inu  kvalita  hold
něco stojí ha ha. Na letiště jsem tak pochopitelně dorazil  mnohem  dříve,   u  přepážek  Cathay  Pacific  mně
odchytila úslužná zaměstnankyně a že mě on-li odbaví. Celá procedura spočívala  v  tom,   že  na  samoobslužný
terminál přiložila pas, vyhledala místo jaké chci – v uličce sice nic nebylo,   ale  přislíbila  že  se  zkusí
poptat, vytiskla palubní vstupenku a u pásu na zavazadla jsem odevzdal kufr.  Dobrý,   jenom  v  Londýně  budu
muset na tranzit pro další „boarding pas“, takže „klasické“ odbavení by bylo lepší. Pak se  sejdu  se  zbytkem
účastníků zájezdu, pošmajdáme trochu letiště a ve 23:30 jsme připraveni pro nasáčkování do Boeingu  747.   Při
kontrole  palubních  vstupenek  mi  další  milá  paní  přepíše  místo  do  uličky,   paráda   ! 
Pondělí 22.3. Ale abych se tolik neradoval, vyfasoval jsem krajní  pozici  na  čtyřce  vedle  smradů  španělsky
mluvící famílie hned za dělící přepážkou uprostřed. Nicméně plno místa na nohy a možnost hned se  zvednout  za
to stála. Do luftu jsme vzlétli se sekyrou +25 a zhruba za půl hodiny nám letušky rozdali bohaté menu.   Jídlo
jsem zapil 2 x vínem, zaklopil to jednou whiskou a jal se spát. Šlo  to  kupodivu  poměrně  slušně,   6  hodin
spánku bylo výtečných. Éro údajně prolétalo skoro 2 hodiny turbulencemi, já si to moc nepamatuji,   přišlo  mi
to jako 5 minut jízdy autem na železničním přejezdu (ha ha). 13 hodin  letu  do  Londýna  uteklo  díky  hudbě,
filmům a piwsonům na pohodu a v 6:20 nastal „landing“ na letišti Heathrow.
Po přesunu z terminálu 3  na  číslo
5 čekalo trochu nemilé překvapení, do Prahy letěl A 319 společnosti Jet2Com  operovaný  pro  British  Airways.
Původně jsme měli letět B757, tímhle érem jsem ještě neletěl a tak se na  něj  docela  těšil,   inu  změna  je
život. Odlet v 8:30 (?) byl každopádně opožděn o 3 hodiny, letadlo byla těžká lowcost socka, prostě po  B  737
to byl těžký downgrade. V Praze jsme dosedli chvilku před 11 hodinou  a  v  11:30  stihli  bus  zvaný  Airport
expres na hlavní nádraží. Počastí trochu překvapilo, čekal jsem větší zimu, takže mi ano  nevadilo,   že  jsem
nestihl rychlík do KH ve 12:00, ba ani BJ+PJ ten do HK v 12:10. Tak jsem si řekli „good  bye“  a  rozešli  se;
má další cesta byla „plívou“ ve 12:44 do Kolína a následně  humusáckou  bramborářskou  soupravou  do  KH.   Po
necelém měsíci v zahraničí mi lidé i město připadlo jaksi cizí, ale to se během pár  dnů  podalo.   Inu  konec
dobrý, všechno dobré !