(zakresleno do mapy z http://www.gettingaway.com)
Sobota 6.3. Dnes bude ve znamení šotopřesunu, neboť nás čeká jízda vlakem zvaným Overland  do  hlavního  města
Jižní Austrálie Adelaide (828 km). Na rozdíl od širokorozchodné sítě  vlaků  V-line  se  jedná  o  spojení  na
„normálním“ rozchodu, ve stanici Southern Cross jsou pro tento vlak  stejně  jako  pro  spoje  do  Sydney  (2x
denně) vyhraženy 2 koleje s duálním rozchodem. Cestě ovšem předcházel falešný požární poplach v 7h na  hotelu,
tohle zpestření bych si klidně odpustil grrr. Jízdenky jsem zajišťoval po netu ještě u nás doma,   takže  díky
brzké koupi a pevnému datu odjezdu vyšla cena na velmi slušných 54 AUD (920 Kč), tj. 1,1 Kč za kilometr  !  Na
nádraží Southern Cross jsme dorazili 1/2 hodiny před odjezdem, který byl  JŘ  stanoven na 8:40,   páč  z  toho
dělají trochu úřad. Nakonec nás pustili do vlaku 20 minut před časem T, PaCův  kufr  se  zdál  průvodčímu  moc
velkej, tak jej musel dát do „hytláku“. Vlak Overland jezdí trasu Melbourne  –  Adelaide  3x  týdně,   sobotní
trasa je nejrychlejší, vzdálenost 828 km ujede za 9h 35min průměrnou rychlostí 86,4 km/h,  maximální  rychlost
je 115 km/h; valná většina cesty je po jednokolejné  trati.   Sestava  vlaku  čítala  silnou  6-ti  nápravovou
lokomotivu řady NR v nátěru Southern Spirit, vůz pro  přepravu  aut  (byla  tam  2),   hytlák,   první  třídu,
bufetový vůz a dva vozy druhé třídy. Sezení ve „dvojce“ bylo pohodlné, naklápěcí křesla  zajišťovali  dostatek
komfortu; já jsem s PK měl hned první dvojku a BJ s PaCem seděli za námi.
Výjezd z Melbourne byl  pomalý,   20
minut jsme jeli předměstími rychlostí v rozmezí 50 – 80 km/h, za Lavertonem se vlak konečně  rozjel.   Jdu  do
„bufíku“ na kávu, mile mě překvapila její dobrá chuť za pouhých 2,2 AUD. Hned  na  první  zastávce  Geelong  –
North Shore jsme vyfasovali nevím proč 15 minut zpoždění, které jsme během 3 hodin jízdy  stáhli.   Pak  cesta
ubíhala plnou rychlostí rovinatou krajinou, kterou občas zpestřil les,   sem  tam  farma  a  výjimečné  kopec,
zajímavý byl Mt. Elephant. Za ním jsme projeli tři osady s podivnými názvy: Vite  Vite,   Pura  Pura  a  Nerin
Nerin. Druhá zastávka byla ve stanici Ararat vzdálené 265 km od Melbourne  po  3h  a  20minutách.   Do  tohoto
města je i podstatně přímější spojení 3x denně IC vlaky V-line, trasu  dlouhou  pouze  210  km  ujedou  za  2h
15minut, takže Overland má význam spíš pro spojení směr Adelaide, než z Melbourne.   Nastoupilo  asi  7  lidí,
vlak se dává rychle do pohybu a pokračuje dál fádní krajinou. Ve městečkách jako Horsham či  Dimboola  zastaví
na minutu pro několik málo cestujících a uhání dál.  Okolo  2h  odpolední  překračujeme  hranice  státu  Jižní
Austrálie, čas se posouvá o 30 minut  zpět.   Město  s  hezkým  názvem  Bordertown  (pohraniční  město)  pouze
projíždíme a hned poté si skočím na jedno piwko (za 5 AUD) víte kam.   Alkohol  je  totiž  povolen  pouze  ten
prodávaný v bufetu. S postarším pánem jménem Bill lehce  zapředu  hovor  o  fotoaparátech  Olympus  a  poté  o
cestování o Austrálii.
Před stanicí Murray Bridge přejedeme slavnou řeku  Murray  a  je  konec  rychlé  jízdy.
Podle JŘ je to do Adelaide pouze 94 km, ale za 1h 48minut, takže průměrná rychlost pro tento úsek  vychází  na
slabých 52 km/h. Trať je plná oblouků,   je  vidět  že  kopíruje  terén  a  dle  mého  názoru  až  moc  věrně.
Rychlostníky zpočátku ukazují hodnoty v rozmezí 60-80 km/h, ale za Mt. Baker junction  (zastávka  na  znamení,
projeli jsme) jsou občas vidět i hodnoty 50 a 40 km/h, prostě lokálka  jako  vyšitá  ha  ha.   Až  za  stanicí
Belair, kde končí příměstské vlaky z Adelaide, se na posledních 25 minut jízdy  rychlost  vyšvihne  až  na  90
km/h. I přes pomalý závěr jsme na nádraží „Adelaide Parklands Terminal“ s malým  náskokem  5  minut  v  17:40.
Venku doslova leje jako z konve, takže nikam nespěcháme, nejprve vyměním voucher za  jízdenky  a  poté  si  do
hotelu Rex (cca 1,5 km západním směrem) bereme taxála. Podnik to je věru zajímavý – dole je  kasino,   hospoda
a prodejna alkoholu, nahoře ubytování. I přes poněkud  pochybný  účel  dolního  patra  jsou  pokoje  pohodlné,
čisté a s příslušenstvím, za 75 AUD je poměr cena / výkon velmi  dobrý.   Jediná  nevýhoda  je  vzdálenost  od
centra, cca 2 km.
Déšť ustal jakmile jsme dojeli k hotelu, takže po ubytování jdeme  večer  pěšmo  do  centra.
Předměstí zvané Richmond působí dost emerickým dojmem, ale po kilometru projdeme park  obepínající  centrum  a
za další půlkilometr jsme  na  začátku  „downtownu“.   Objevíme  zajímavý  „jídelní  dvůr“  s  6-ti  asijskými
restauracemi, takže bohatý výběr co si dát jest zajištěn. Přes náměstí  Victoria  jsme  pokračovali  po  třídě
Krále Williama na severní okraj centra, kde  na  třídě  „North  Terrase“  probíhala  zajímavá  světelná  show.
Nejstarší domy a budovy ve městě (?) byly  nasvěcovány  zajímavou  kombinací  světel,   jejichž  sestava  se
postupně měnila, bylo to docela působivé. Po menším zevlování na Mindley  street,   kde  je  plno  klubů  jsme
vzali  na  cestu  zpět  taxála  a  za  14  AUD  a  10  minu  jsme    zpět    ve    23  hodin v hotelu.
Neděle 7.3.Další den a další vlak - a to ne hned ledajaký, nýbrž legendární Ghan ! Do odjezdu ve 12:20
máme dost času, takže si trochu přispíme a z hotelu jdeme až v 10 hodin.  Je  hezky,   tak  jdeme  pěšky,   na
terminálu jsme za půl hodiny vyloženě pohodové chůze. Předodjezdová příprava byla opět trochu úřad,  tentokrát
jsem kufr nechal odbavit stejně jako ostatní a „na palubu“ si vzal pouze menší batoh a foťák. V  11  hodin  je
vše hotovo, tak jdu s BJ ještě na skok do  města,   abychom  koupili  nějaký  cestovní  proviant.   Bohužel  v
docházkové vzdálenosti nic není, tak hold nezbude než využít bufetový vůz,  snad  bude  cenově  senzitivní  ha
ha. Vlak Ghan jezdí 2x týdně na trase Adelaide – Alice Springs (1559 km) – Darwin (2973 km), bližší  info  viz
zde. Mimo sezónu jsou některé jízdy  vynechané, takže někdy jede i jen 1x
týdně.
My jsme jeli z Adelaide do města Alice Springs ve státě Severní Teritoria, kam  měl  dorazit  ve  13:45
následující den. Průměrná rychlost vychází pouze na 62 km/h, ale to vůbec nevadí,   páč  při  cestování  tímto
vlakem se nespěchá a JŘ je plný vaty na křižování na jednokolejné trati s malou propustností.   Jízdenky  jsem
opět zajišťoval dopředu, takže jedna vyšla na přijatelných 149 AUD (2530 Kč), čili 1,6 Kč na km.  Hold  je  to
atraktivnější trasa než Overland, což bylo vidět i na sestavě vlaku – dvě lokomotivy (po jedné  z  řady  NR  a
AN), 2x vůz na přepravu aut (plně využity) a 33 různých druhů vozů osobní přepravy.  Při  pomalém  odjezdu  se
nám stejně jako včera představil „train manager“ pro náš sektor a popsal,   co  máme  k  dispozici  ve  vlaku.
Sezení bylo opět pohodlné, vyfasovali jsme dvě dvojky uprostřed vagónu naproti sobě přes  uličku  s  největším
prostorem na nohy (!), ale také se sloupkem mezi dvěma okny, safra ! K dispozici byl „gentlemanský“  záchod  s
pisoárem, resp. žlábkem na chcaní na začátku ve směru jízdy, na konci byly dokonce dvě  sprchy  !  Hned  vedle
byl bufetový vůz, kde jsem trávil poměrně dost času, neb z něj byl  znatelně  lepší  výhled;  v  nabídce  byla
vyjma nápojů i jednoduchá jídla „co mikrovlnka dala“, ale lepší než drátem do oka. Ceny normální  jako  jinde,
aspoň že tak.
Hodinu po odjezdu jsme křižovali s vlakem Indian Pacific, který jezdí 2x týdně po  trase  Sydney
– Adelaide – Perth, byl o trochu kratší, asi 25 vozů. Po 4,5 hodinách jízdy jsme s  malým  zpožděním  dorazili
do první zastávky (ze tří na úseku do Alice !!!), a to Port Augusty - vzhledem  k  délce  vlaku  (a  krátkosti
nástupiště ha ha) se stavělo 3x ! Po odjezdu jsme  projížděli  čím  dál  pustější  krajinou,   vyprahlé  okolí
(polopoušť ?) s křovím lemovaly občasné vrcholky na obzoru. Slunce se sklánělo k horizontu  a  barva  scenérie
se měnila každou minutou až do jeho západu. Fakt působivé ! Večer jsem si dal na dobrou noc dva piwsony za  5,
50 / 6 AUD a po troše četby jsem ve 22h sklopil sedačku a ulehl. Jediné,  co  bych  vytkl,   že  mezi  sedadly
chyběla opěrka, jinak to šlo.
Pondělí 8.3. Ráno jsem měl nastaveného budíka na hodinkách na 7:15, abych viděl východ  slunce,   ale  vzbudil
jsem se již před sedmou. Spánek byl takový lehký, no  byl  jsem  celkem  odpočatý.   Šel  jsem  do  sousedního
bufetového vozu, který sice zahajoval prodej v 8:30, nicméně byl otevřený  a  z  něj  jsem  pohodlně  sledoval
východ slunce nad pustinou okolo tratě. V 7:30 se první paprsek přehoupl přes obzor a byl  zde  nový  den.   O
půl deváté zahájil „bufík“ svůj provoz, tak jsem si dal hodnotnou snídani v britském stylu s čajem  za  10, 50
AUD. Dopoledne jsme trávili četbou, pozorováním okolí  tratě  a  zpestřením  bylo  hodinové  (!)  křižování  s
nákladním vlakem (2 kontejnery na sobě jako v emerice) ve výhybně Kulgera. Postup  byl  tento:  nejdříve  Ghan
zastavil u cedule „Yard limit“,   která  nahrazovala  vjezdové  návěstidlo  a  po  chvilce  vjel  do  výhybny.
Zaměstnanec, který vystoupil z lokomotivy při zastavení u cedule přehodil výhybku  pro  náklad  a  ten  odjel.
Poté šel pěšky přes celou výhybnu (odhaduji min. 1,5 km) ke druhé výhybce a tu  přestavil  pro  odjezd  Ghanu.
Ten popojel tak, že poslední vůz stál kousek za výhybkou, kterou dotyčný zaměstnanec srovnal  „do  rovného“  a
pak ještě šel podél vlaku zpět do lokomotivy. Tak teď už se nedivíte, že to trvalo hodinu co ? (ha  ha).
 Dle
JŘ jsme měli hodinu a 20 minut „sekeru“, ale letmým srovnáním  jízdních  dob  na  úseku  do  Alice  s  opačným
směrem mi vyšlo, že by mohlo být na příjezdu zhruba jen půlhodinové díky  vatě  před  významnou  stanicí.   Ve
13:20 vlak zpomalil z rychlosti 115 km/h na 80 km/h a za chvilku na 50 km/h. A už ve 13:30 jsme  velmi  pomalu
vjížděli úžinou „Heavitree Gap“ do města ! Jízda to byla vskutku důstojně pomalá, pod skálou  byl  rychlostník
20 km/h (jako u Dědova ha ha), zřejmě kvůli padajícím kamenům a dál městem 35 km/h.   Vlak  na  dlouhé  minuty
přehradil silnice v centru města, ale místní jsou jistě zvyklí a navíc drážní doprava není moc  hustá,   vyjma
Ghanu tak 2 páry nákladních vlaků, a to ještě když se to povede. A teď pozor – na nádraží Alice  Springs  jsme
zastavili přesně ve 13:45 dle JŘ ! Všichni cestující, i ti dále směr Darwin museli vystoupit,   neb  vlak  zde
má servisní pauzu na úklid, doplnění vody atd.; odjezd je až v 6 večer. Ráno hlásili, že u Tennant  Creeku  je
podemletá trať a Ghan tak možná odjede až následující den (!), ale problém  byl  zřejmě  vyřešen,   páč  další
informace byla o odjezdu v 18:00 týž den. Venku byl festovej hic (34 st ?), slunce žhavilo jak  o  závod,   po
vystoupení z klimatizovaného vlaku to nebylo moc příjemné … Než nám vydali zavazadla tak PaC šel  do  půjčovny
a hrdinně vyřešil další výpůjčku vozu (sedan Mitsibushi).
Ubytování jsme měli dopředu zabookované  na  2  noci
v zařízení zvaném MacDonnell Range Holiday Park hned za soutěskou  Heavitree  Gap.   Byla  to  pěkná  chata  s
klimatizací, příslušenstvím a 5 postelemi (1 óbr postel a dvě palandy) za 163 AUD / noc; o  postel  jsme  dali
losa a vyhrál ji PK. Po vysáčkování jsme jeli nakoupit zásoby  do  chrámu  konzumu  v  centru.   Nejdřív  jsme
zastavili špatně u K-martu - v něm žádných potravin nebylo, tak aby  se  neřeklo  zakoupil  jsem  vodu  a  při
cestě zpět do auta jsem našel peněženku plnou peněz a platebních karet. I jednal  jsem  dle  dobrých  mravů  a
odevzdal jsem ji zaměstnancům v informacích v marketu s vysvětlením; snad se s ní  majitel  šťastně  shledá  !
Pak jsme jeli do potravinového chrámu konzumu a zde jsme  poprvé  viděli  domorodce  –  Aborigince  ve  větším
počtu. Bylo jich tam fakt hodně - někteří  popíjeli  hádejte  co  asi  z  papírových  sáčků,   další  jen  tak
zevlovali a celkově jsme z nich neměli moc dobrý dojem.   Ve  vedlejším  bottle  shopu  jsme  doplnili  zásobu
piwsonů a před návratem do chaty jsme ještě jeli na nádraží vyfotit  lokomotivy  Ghanu.   Pozdní  odpoledne  a
večer jsme věnovali odpočinku a před setměním byl čas na „barbecue“. Hned za  chatou  byly  pod  stříškou  dvě
plotny na grilování / smažení na plyn a sezení okolo. Vyjma kuřete jsme ochutnali i klokaní maso,  mně  osobně
až tolik nechutnalo, bylo poněkud tuhé. Vedle si chystala baštu rodina z  Brisbane,   z  konverzace  jsem  mj.
pochytil že jsou již 4 měsíce na cestách po své ohromné zemi. Pozdě večer jsem si zaplatil  hodinku  připojení
na i-net, ale spojení vázlo - za placenou službu jsem očekával lepší  služby  !  Potěšilo  ovšem,   že  adresa
začínající https šla načíst bez placení i po vypršení limitu. V noci jsem údajné trochu chrápal, no bodejď  by
ne, pár piwsonů jsem ztrestal ha ha.