3.část - Tasmánie II a zpět ve Victorii
Středa 3.3.Ráno se ještě skočím podívat ke kostelu a můžeme vyrazit. Trochu předběhnu a prozradím, že
fiktivní cíl Cradle Valley jsme (opět) nestihli, ale dovolená není honička tak co  …  První  zastávka  byla  u
přečerpávací elektrárny Tarraleah a další u jezera St. Clair, kde končí (nebo začíná ?) slavný Overland  trek,
což je 5-denní špacír srdcem národního parku z Cradle Valley. Hm, my máme 5 dnů na celou Tasmánii,   takže  to
nehrozí ha ha. Pokračujeme po silnici A10, krátkou zastávku s výhledem  na  horu  Krále  Williama  I.   střídá
delší pauza na místě, kde začíná špacír na  Frenchmans  cup.   Dojdeme  kousek  na  zavěšený  most  přes  řeku
Franklin, dle cedulky se má přecházet po jednom, ale v jednu chvíli jsme na něm dva  a  postarší  paní  opodál
to evidentně rozčiluje. Vrcholek Donaghys Hill leží 15 km po hlavní silnici opodál a od parkoviště  je  to  na
vrchol cca 1,5 km. Hned zezačátku vidíme na cestě černého 1,5 metrů dlouhého hada, zřejmě se  jedná  o  značně
jedovatý druh zvaný „tiger snake“; naštěstí se odsyčel do křoví a nás nechal v klidu putovat dále  ha  ha.   Z
Donaghys Hillu je fakt sqělej výhled do širého okolí, prostě nádhera !
Poslední zastávka v národním  parku  je
na jeho západní hranici ležící vodopád zvaný Nelson Falls, od parkoviště je nedaleko, asi 800 metrů.  No  vody
moc dolů nepadalo, trochu jsem zklamán, ale co se dá dělat, těžko čekat Islandské vodopády na Tasmánii  že  jo
? (ha ha). A pak nás již po překonání průsmyku vítá hornické městečko Queenstown (2 500  obyv. ).   Okolo  něj
jsou všelijak zbarvené kopce, památka na poněkud nešetrnou těžbu měděné rudy,  která  probíhala  až  do  konce
60.let, později byla sice obnovena, ale mnohem méně devastující formou. Centrum města vypadá tak  trochu  jako
z westernu – na obou stranách hlavní ulice jsou barevné domy s  podloubím  a  balkóny  nad  ním.   V  městečku
začíná jedna ze zajímavostí západního pobřeží,a to West Coast Wilderness Railway, ozubnicová  železnice  (dnes
v turistickém provozu) do Strahanu na pobřeží. Bohužel pozdní odpoledne  neumožní  jízdu  ani  jedním  směrem,
neb trvá 3 hodiny, tak si v nádražní budově zakupuji alespoň knihu o této zajímavé  dráze.   Po  malém  šmajdu
městečkem jedeme přes Strahanu k moří, a to k dunám zvaným Henty Dunes. Mrtě písku na území  širokém  možná  i
půl kilometru a dlouhém mnohem více evokuje poušť jak vyšitou, nicméně slunce žhaví o  106,   tak  až  k  moři
nejdeme, neb se nechceme sesmažit jako syrečky ha ha.
Ono vůbec v Austrálii se musí dávat  bacha  na  spálení,
páč ozónová vrstva je oproti Evropě citelně oslabená a ochranný krém s vysokým  faktorem  je  na  byť  hodinku
trvající pobyt na slunku nezbytností. Přes Zeehan pokračujeme do dalšího hornického městečka,  a  to  Rosebery
(1050 obyv.). Vzhledem k pokročilé hodině je jasné, že  do  Cradle  Valley  nedojedeme,   tak  zakotvíme  zde.
Nejprve se jedeme podívat  na  chytrou  knihou  doporučený  privát,   ale  ten  vypadá  jako  nefunkční,   tak
pokračujeme do kempu, zda je v nabídce nějaká chatka. Jenže tam jsme  po  zavírací  hodině  recepce,   tak  do
třetice zkoušíme hotelo-hospodu na horním konci hlavní třídy, a to úspěšně.  Máme  dva  pokoje  jen  o  trochu
větší než v Ouse, ale za lepší cenu 60 AUD, tak no  problem.   Večer  za  soumraku  ještě  projdeme  městečko,
nedaleké Montezuma Falls jsou skoro bez vody. Po dobré pizze z  místního  podniku  dáme  dva  piwsony  dole  v
hotelové hospodě, jakýsi pobuda nám nabízí rundu zdarma, pokud zapějeme  národní  hymnu.   I  prd  velebnosti,
dopijeme a jdeme spát, den byl dlouhý a plný zážitků.
Čtvrtek 4.3. Jak v Hobartu a Ouse, tak i zde máme pokoje „no suite“ neboli bez  záchodu  a  sprchy,   ty  jsou
společné na patře. To sice až tolik nevadí,  ale  problém  je  vybalancovat  horkou  vodu  (pečlivé  štelování
chvilku času dá,) páč puštění další  sprchy  způsobí  velkou  změnu  teploty  ostatních  a  veškeré  předchozí
snažení o optimální pohodu je v háji ha ha. O půl jedenácté  přijíždíme  do  návštěvnického  centra  v  Cradle
Valley. Auto je nutné zanechat na záchytném parkovišti a po zakoupení vstupenky (12 AUD) lze  využít  „shuttle
bus“ jedoucí 20 minut k jezeru Dove. Ten náš jede v 11:15 a po vystoupení na konečné zvažujeme  co  dál.   Můj
původní plán – výšlap na Mt. Cradle – je samozřejmě pasé, to by se muselo vyjít za úsvitu.  Blíží  se  poledne
a slunce žhaví o 106, takže společně s BJ a PK jdeme 3,5 hodiny velmi pohodově špacír okolo  jezera,   protože
cesta vede v rámci možností ve stínu. PaC jde na vrcholek nad jezerem a pak zpět směrem  k  Snake  Hill  –  to
jsem původně taky zvažoval, ale jít přes poledne celou dobu na slunci se mi moc nechtělo.  Zpátky  se  vracíme
zase pendlem a chvilku po půl čtvrté se setkáváme s PaCem na  parkovišti.
Malinko  závistivě  sleduji  odlet
vyhlídkového vrtulníku, let nad národním parkem musí být moc hezký, ale ceny jsou vysoké  (200  AUD  a  výše).
Pobyt na Tasmánii se krátí, večer musíme v Davenportu vrátit auto, tak  pokračujeme  přes  Molinu  k  Wilmotu,
kde je hezká vyhlídka na Mt. Roland. Původně uvažovanou přehradní hráz  „Devils  Gate“  bohužel  míjíme,   tak
mrkneme alespoň na přehradu v Palooně, ale nic moc, je to jen sypaná hráz vysoká  asi  20  metrů.   Navečer  v
Davenportu jedeme nejprve k přístavu, abychom věděli odkud ve 22:00 má odplout loď  „Spirit  of  Tasmania“  do
Melbourne a hned vedle v půjčovně se domlouváme na prodloužení výpůjčky vozu o 2  hodiny.   Centrum  města  je
totiž od přístavu vzdálené po silnici cca 5 km, vzdušně ani ne 500 metrů. Navštívíme maják, resp.  jeho  okolí
na pobřeží v Mersey Bluff reserve, v parku okolo vidíme  několik  červeno-bílých  papoušků  popelících  se  na
zemi jako slepice ha ha. Na North Fenton street zajdeme do nudlovny hádejte na co a pak ještě  na  menší  omrk
pěší zóny a okolí.
Ovšem to již připlouvá „Spirit of Tasmania“, tak rychle dolů k vodě podělat  nějaké  fotky,
dokud je ještě trochu světla. Po cestě zpět k přístavu vrátíme auto – v půjčovně sice nikdo  není,   ale  máme
jej zaparkovat na dvoře vzadu – a pak je čas na nalodění. Lístek ve 4-lůžkové kajutě  (2  palandy,   en-suite)
stál 129 AUD, což sice není málo, ale je to srovnatelné s nabídkou letecké dopravy pro tento den (109  AUD  za
nejlevnější let) a vzhledem k plavbě přes noc se šetří čas i peníze  oproti  cestování  přes  den.   Ve  20:40
projdeme menší bezpečnostní prohlídkou v terminálu a o 10 minut později jsme v kajutě. Máme  vnitřní  místnost
bez oken, ale to vůbec nevadí, v noci plánuji chrnět, nikoliv obzírat  moře  ha  ha.   Prostoru  není  opravdu
mnoho, tak čas trávíme většinou mimo na palubách, při odjezdu (+20 min.) dojedu až na  tu  horní  otevřenou  a
pokusím se o několik fotek nočního města. V baru na přídi si dám jedno točené, mrňous (0,285 l)  stál  4  AUD,
a za hodinku ještě jedno VB-čko (Victoria Bitter, láhev 0,375 l) za 6 AUD.  Ve  23h  jdu  na  kutě  a  spí  se
kupodivu výtečně díky mírnému pohupování lodi.
Pátek 5.3. Když tak zpětně hodnotím okruh po Tasmánii, byl opravdu hezkej a zajímavej,  ale  jednalo  se  spíš
pouze o „ochutnávku“. Na hlubší poznání a pár zajímavých špacírů by  se  v  pohodě  strávilo  14  dnů,   jenže
poměrově to platí pro celou australskou dovolenou … Dle jízdního řádu máme připlout do Melbourne v 6h  ráno  a
již o půl šesté nás budí příjemný dámský hlas v rozhlase. Spí se ale výtečně a nikdo nás  nechce  vyexpedovat,
tak chrupec natáhneme skoro o hodinu déle ! V 6:45 jako jedni z posledních opouštíme loď  (důstojně,   nikoliv
jako krysy ha ha) a za 5 minut jsme na konečné tramvaje 109 na zastávce  Beacon  Cove.   Dnes  máme  ubytování
zajištěné v nově otevřeném hotelu Travelodge  (twin  za  99  AUD)  ve  čtvrti  Docklands  hned  vedle  nádraží
Southern Cross, takže po kávě kupujeme celodenní jízdenku (za 6,70 AUD) a jedeme se optat,  zda  náhodou  není
již volná cimra. Osobně jsem to v 8h ráno moc nečekal, a bylo tomu skutečně tak,   takže  nám  zatím  schovají
zavazadla a můžeme jít „do vsi“ (ha ha). Tramvají 96 jedeme  na  konečnou  St. Kilda  –  zde  má  být  z  mola
vybíhajícího do zálivu „Port Phillip“ vidět jakýsi druh  malých  tučňáků  a  mořské  krysy,   ale  uzříme  jen
jednoho ptáka zalezlého v šutrech u mola.
Poté  chceme  jet  tramvají  (79)  na  zastávku  příměstského  vlaku
Balaclava, ale požadovaná linka nejede (byť „timetable“ je plný spojů), takže využijeme jinou  linku  (16)  na
pouhou jednu zastávku a jdeme pěšmo. Kousek od vlakové zastávky nás chytne pěknej slejvák,  naštěstí  jsou  na
průčelí domů do ulice stříšky tvořící jakoby podloubí. Na vlak čekáme asi 10 minut, název  „Metro“  sice  může
evokovat „podzemku“, ale jedná se o systém příměstských vlaků a lá „S-bahn“.  Z  nádraží  Flinders  Street  se
odchází (a do něj vchází) stejně jako z dalších stanic v centru přes turnikety. Ve 13  hodin  se  ubytováváme,
pokoj byl sice psán jako „twin“ (2 postele zvlášť), ale ty jsou sestavené dohromady jako „Queen  bed“,   takže
v recepci objednávám jakéhosi Inda na jejich rozdělení a přestlání. Poté si dovolím  menší  odpočinek,   ještě
trocha spánku (hodina a půl) z lodi chyběla ha ha. Pac zatím jede  do  železničního  musea  ve  Williamstownu,
ale mají otevřeno jen o weekendu, takže mně to mrzet nemusí – resp. bych  se  tam  stavil  poslední  den  před
odletem. Odpoledne se domlouvám s BJ a PK na návštěvě ZOO, ale nějak  se  nám  nedaří  najít  vhodný  vlak  do
zastávky Royal Park a navíc je trochu pozdě (16h) vzhledem k zavíračce v 17h, tak z toho sejde. S  Pacem  jsem
dohodnutý na vizitě druhé nejvyšší budovy v Austrálii (Eureka Tower) na 18:30, čas do té doby  trávím  šmajdem
v centru a večeří v korejské restauraci Soul. Menu bylo vynikající,  měl  jsem  mořské  plody  v  rendlíku  na
horké plotně a k tomu 7 mističek pochutin.
Přes řeku Yarra jdu k mrakodrapu  Eureka  a  zrovna  přichází  Pac,
tak zakupujeme vstupenky s malou slevou díky kupónu z Travelodge, a to za 14 AUD  /  ks.   Byť  nejsem  zrovna
nějaký obdivovatel měst a aglomerací, tak soumrak nad městem pozorovaný z  výškové  budovy  má  svoje  kouzlo.
Město se postupně rosvící, obloha tmavne a nahoře čeká menší zástup  na  návštěvu  výsuvné  prosklené  plošiny
(The Edge) ve výšce 285 metrů. Z „normální“ vyhlídky je celá operace hezky vidět, no  nemusím  mít  všechno  –
bohatě mi stačila skleněná podlaha před 3 rokem v Calgary v Kanadě ha ha. BJ a PK nahoru nejdou,   vstupné  se
jim zdá asi trochu vysoké, což trochu nechápu, páč cena je OK … to je hold  otázka  priorit.   Nakonec  nahoře
strávíme lehce před hodinu, stálo to opravdu za to  !  Dole  se  sejdeme  a  opodál  si  zajdeme  do  jakéhosi
samoobslužného podniku (dvůr s asi 5 restauracemi) na červené víno, cena 22 AUD  za  láhev  0, 7  l  (vyžunkli
jsme ji ve 3) není zrovna málo, PK si dal třetinku Heinekena za ještě epesnější cenu 8 AUD hi hi.  Do  hotelu  to
není moc daleko, jdeme pěšky přes centrum. Všude to žije, na ulicích je plno  lidí  a  vidíme  i  policii  při
zásahu, kterak odvádí mladíka (asi to byl zloutr) do antonu.