
 
(zakresleno do mapy z http://www.tas.gov.au)
Neděle 28.2. 
Asi v jednu v noci se budím a nemohu pořádně zabrat; nepomáhá  ani trocha vodky, kterou jsem
vzal jako dezinfekci. O půl páté definitivně vstávám a  jdu  do  nedalekého  McDonalda  na  snídani.   Podniky
tohoto typu moc nemusím, ale u „meka“ se ještě dá celkem vybrat co na snídani a kafe mají fakt dobrý.  V  6:30
odcházíme z hotelu, neboť v 7:30 nám letí éro do Launcestonu na Tasmánii. Společnost Virgin Blue,   se  kterou
letíme je sice low-cost, ale letadlo (Boeing 737-800)  není  nejhorší  a  cena  69  AUD  za  let  je  vyloženě
výborná. Před odletem ještě vidím největší osobní dopravní letadlo, a to Airbus 380 v  singapurských  barvách.
Odlet v 7:30 byl včas a po necelé hodině letu  vystupujeme  v  cíli  na  malém  letišti  v  Launcestonu.   Při
přistání se zdálo, že letadlo využilo celou délku přistávací dráhy (jak byla poměrně krátká);  po  zaaretování
se vystupuje po schodech přímo na plochu letiště nedaleko budovy. Příruční i odbavená zavazadla očuchává  pes,
neboť se nesmí dovážet ovoce a potraviny živočišného původu.
Zde přímo  na  letišti  si  půjčujeme  první  (ze
tří) vůz, a to Nissan X-Trail do společnosti Thrifty, se kterým máme v  plánu  „tasmánské  kolečko“.   Půjčení
auta je vzhledem k okolnostem nejvýhodnější variantou, litr benzínu stojí cca 1,4 AUD (cca 24 K).  Jako  první
zajímavost tohoto ostrova navštěvujeme (za 18 AUD) Riverside Zoopark ležící 25 km  severozápadně  od  letiště.
Zde mají různé druhy zvířeny, park působí dost pohodově a domácky, hlavní hřeb je krmení  „tasmánského  ďábla“
neboli ďábla medvědovitého v 10:30 – šelmička vypadá jako kombinace myši a medvěda ha ha. Viděli  jsme  krmení
dvou dospělých jedinců a jednoho mláděte, no čekal bych větší zájem o chovatelem  nabízenou  flaxu;  mládě  se
ovšem drželo pána jako klíště. Po obhlídce dalších zvířátek jsme jeli zpět k Launcestonu,   v  chrámu  konzumu
na předměstí zakoupili trochu proviantu a hurá na jih.   V  historickém  městě,   jak  se  doslova  chlubí  na
cedulích Campbell Town si dáváme pauzu, červený most přes řeku Elizabeth je  zdejší  „top“  zajímavost.   Dále
pokračujeme přes Ross na křižovatku silnic 1 a  831,   krajina  se  stává  kopcovitější  a  přichází  první  z
několika přeháněk. Jak rychle přišla, tak rychle zmizela,  v  pohodě.
Město  Richmond  se  chlubí  nejvyšším
počtem historických staveb, tak si zde dáváme na hodinku přestávku, já  jdu  s  PaCem  do  vězení  –  tedy  na
prohlídku historické káznice, nikoliv bručet ha ha.  Pak  se  setkáváme  s  BJ  a  společně  pokračujeme  přes
nejstarší kamenný most v Austrálii ke katolickému kostelu a zpět do centra. Opět zaprší,   naštěstí  naposled.
V 18hodin přijíždíme do správního centra Tasmánie, města Hobart,   a  to  od  východu  přes  „Tasman  bridge“.
Zastavujeme se na vrcholku u památníku – hádáte-li ANZAC, pak správně – a poté pokračujeme  hledat  ubytování.
Chytrá kniha (průvodce Lonely Planet) radí sice dobře, ale  štěstí  máme  až  na  potřetí  v  hotelu  Astor  v
centru. Přes poněkud honosný název se jedná spíš o nižší ligu, pokoj za  93  AUD  je  sice  trochu  unavený  a
záchod/sprcha je na chodbě, ale podnik má přívětivou atmosféru a paní vedoucí je celá hotová z  toho,   že  má
hosty z České republiky. Furt to opakuje a je vůbec milá, tak bereme ubytování hned na  dvě  noci.   Jo  a  na
rozdíl od F1 má připojení na i-net zadarmo, což byla obecně při naší dovolené výjimka,   i-net  byl  jinak  za
poplatek. Večer jdeme mimo PK do vsi na gáblik do čínské restaurace, centrum je vylidněné a přichcíplé,   hold
neděle večer.
Pondělí 1.3.
 V ceně ubytování byla i lehká (kontinentální) snídaně, při které jsem poprvé  ochutnal  Vegemite,
což je hnědá potravinová pasta vyrobená  z  kvasničného  výtažku.   Toast  potřený  touto  pomazánkou  chutnal
ambivalentně, tj. špatně i dobře najednou,  ale  postupně  jsem  si  zvykl  -  ostatní  nikoliv  a  po  jednom
ochutnání bylo finito ha ha. Chuťově bych to přirovnal k sójové omáčce  nebo  polévkovému  koření  rozetřenému
na pečivu. Chvilku po 9h vyrážíme na tasmánskou památku číslo 1,  a  to  do  Port  Arthuru  vzdáleném  100  km
jihovýchodně od Hobartu. Jedná se o historický areál se zříceninou káznice,  kde  byli  umístěni  ti  nejtěžší
zločinci deportovaní do Austrálie, několika domků „obsluhy“ vězení, zříceniny kostela, budovy bývalé  vlády  a
na severní části jej uzavírá park. Nebylo by to špatné nebýt předraženého  vstupného  (28  AUD),   za  polovic
bych byl spokojenější ha ha. Kluci  měli  názor  ještě  radikálnější,   hold  očekávání  je  někdy  větší  než
skutečnost. Celkem jsme zde strávili asi 2h včetně půlhodinové vyjížďky lodí.
Po  poledni  vyrážíme  k  5  km
vzdálené „Remarkable Cave“, což je mořem vytvořená jeskyně, jejíž zadní část se  propadla  (?)  a  tak  vznikl
jakýsi průchod, kterým je vidět širý oceán. Na „Palmers lookout“ se jede naopak hodně do kopce,   jedná  se  o
vyhlídkový bod na jižní část Tasmánského poloostrova.  Ve  14h  se  zastavujeme  na  menší  nákup  v  městečku
Nubeena a pak je na řadě východní část Tasmánského národního parku. Oblouk (Arch) a  Ďáblova  kuchyně  (Devils
Kitchen) jsou mohutné skály vymodelované působením oceánu, obzvlášť mohutný oblouk po kterém se  nechá  přejít
je působivý ! Popojedeme pár km k  chodníku  (Pavement),   to  je  pro  změnu  skála  tvořící  dno  u  pobřeží
vymodelovaná do tvaru dlažebních kostek. Díky odlivu je to dobře patrné, vidíme  i  zástupce  mořské  fauny  a
flóry, hlavně různé šnekovce přilepené na kamenech a jakési hebledí. BJ požírá mořskou řasu, tak si dám  taky,
chutná docela dobře a je festově slaná, snad se po tom neposeru ha ha.  Vzduch  je  jak  z  plicních  lázní  a
nebe modré až při polarizaci černá, prostě nádhera !
Pozdě odpoledne se vracíme zpět, v Sorellu u  Hobartu  se
stavujeme v chrámu konzumu pro proviant a večeři plánujeme na Mt.  Wellingtonu  (hora  západně  nad  Hobartem,
1271 m.n.m.). Cesta nahoru z odbočky silnice 864 je dlouhá sice jen 12 km, ale díky úzké  silničce  to  jedeme
přes 20 minut. No s delším pobytem nahoře jsme se přepočítali, je tam festová zima (4 st.C) znásobená  větrem,
takže pár fotek a hybaj zpět níže. Asi v polovině silničky jsme se  usadili  v  přístřešku,   kde  BJ  dokonce
rozfoukal dohasínající oheň a udělali si menší piknik. Po jeho skončení musíme jet opatrně,  páč  po  soumraku
ožívá zvířectvo, vidíme vombaty a snad i malé klokánky, či co to bylo. Na hotelu  se  bavíme  s  paní  vedoucí
mj. o elektrických zásuvkách – nemůže pochopit, že u nás není vypínač vedle zdířky,   tak  nám  jednu  věnuje.
Asi si myslí, že ČR je poněkud zaostalá ha ha.
Úterý 2.3.
 Ráno se po snídani loučíme, společná fotka s paní vedoucí  je  hezkou  památkou  na  Hobartu  !  Po
silnici zvané „Huon highway“ míříme 110 km na jih za nejjižnější železniční tratí v Austrálii, a  to  Ida  Bay
railway. Úzkorozchodná trať (600 mm) sloužila k dopravě kamene z lomu, dřeva a dalším komoditám  do  přístavu;
dnes je pro turistickou dopravu zachován úsek 7  km  od  silnice  C636  jihovýchodním  směrem.   Po  zakoupení
jízdenky za 25 AUD jsme půlhodinku do odjezdu v 11:30 strávili zevlováním po nádražíčku a focením.   V  11. 15
přijela souprava v konzistu „průmyslové lokomotivy“ a dvou otevřených vozů se střechou a  lavicemi,   obsazení
bylo cca poloviční. Vlastní jízda byla sice ve znamení rychlosti tak 15-20 km/h,  ale  díky  unavenému  svršku
působila dost dynamicky, občas jsem si skoro myslel, že vykolejíme ha ha. V  polovině  vzdálenosti  do  cílové
staničky byla pauza (s výkladem) na obhlídku zbytků hřbitova, který náležel k zaniklé osadě nedaleko.  V  cíly
na pobřeží Southport lagoon byla malá stanička (pár kolejí a jednoduchý přístřešek) se smyčkou,  takže  nebylo
nutné objíždět, 25 minut do odjezdu v 12:30 uteklo jako voda. Cesta zpět byla non-stop a ve 13:10  nás  vítala
výchozí stanice.
Další  zajímavost  v  této  oblasti  byla  jeskyně  „Hastings  Caves“  15  km  severozápadně.
Prohlídka s průvodcem za 24 AUD trvala od 14:30 do 15:15, no moc nás nebylo, my 4 + dalších 5  lidí.   Vlastní
jeskyně nebyla nehezká, ale oproti třeba Moravskému krasu  to  byla  nižší  liga  ha  ha.   Nakonec  nám  paní
zhasnula, takže jsme měli minutu absolutní tmy. A pak jsme jeli furt na sever, plánovali  jsme  dojet  kam  až
to půjde za světla, třeba až do Dervent Bridge na hranici  NP  Wild  Rivers  /  Lake  St.   Clair.   Ve  městě
Huonville jsme ve chrámu konzumu nakoupili zásoby a v 17:30 dorazili zpět do Hobartu.  Zde  jsme  si  dali  na
molu Elizabeth St. Pier. výborné Fish & Chips / mušle (BJ), byla toho fakt  megaporce,   a  po  menším  šmajdu
pokračovali dál směrem na New Norfolk. Čas letěl, takže u Hamiltonu bylo jasné, že  za  hodinu  je  tma  a  do
Dervent Bridge nedojedeme.
Obecně se v Austrálii za tmy nedoporučuje jezdit  mimo  osídlené  oblasti  v  okolí
měst menším vozům, neboť po soumraku vylézá plno zvěře a taková srážka  s  klokanem  či  dokonce  dobytkem  by
nebyla nic příjemného. Na Tasmánii jsou sice menší zvířata  –  viděli  jsme  jich  dost  přejetých  u  silnic,
hlavně vombati a malí klokani – ale i tak to nemá cenu hrotit, nehledě na to, že  za  tmy  není  vidět  zdejší
hezká krajina. Takže v 19h jsme zastavili v Ouse, městečku čítajícím asi 100 obyvatel s  hotelem  /  hospodou,
pumpou /hokynářstvím, kostelem a několika desítky domků. V hotelu na „hlavní“ třídě jsme vyfasovali  dva  malé
pokoje po 80 AUD, ten náš byl snad nejmenší v celé budově, že jsme měli problém do něj  vše  nasoukat.   Pozdě
večer jsem si skočil dolů na točeného piwsona, sklenka 0.285 Cascade ležáku byla za 3,5 AUD.   Venku  byla  až
na pár světel  tma  jako  v  pytli,   nebe  plné  hvězd  a  cikády  tomu  dodávali  poněkud  mystický  rozměr.