Kliknutím na název kapitoly se též dostanete do fotogalerie.
1.část - Cesta letadlem a první den u protinožců
Čtvrtek 25.2.Odletz Prahy do Amsterodamu byl v 7:00, což znamenalo být na letišti okolo 5h ranní ->
odjezd z Kutné Hory nejpozději ve 4h -> budíček ve 3h, aby bylo dost času  na  dobalení  a  vůbec  pohodovější
začátek všeho. Auto na trase Červený Kostelec / Rtyně – Kutná Hora – Praha  dorazilo  s  mírným  zpožděním  ve
4:15 a po klidné jízdě po D11 a jižní spojce jsme  v  5:30  dorazili  na  pražské  letiště.   Pac  byl  trochu
netrpělivej, páč jsme se dohodli na 5h, tak šel na odbavení bez nás o trochu dříve.   Odlet  Airbusu  320  ČSA
on-time, do Amsterodamu (prav.přílet 8:40) jsme dorazili dokonce s mírným náskokem; sendvič,  káva  a  sodofka
přišli vhod. Na přestup jsme měli více než 4,5 hodiny, čehož BJ a PK využili ke krátké návštěvě centra.  Já  i
Pac jsme v Amstru byli již několikrát, tak jsme nejeli; já jsem se trochu poflakovat  po  letišti  a  zaskočil
na dva piwsony zn. Guiness do rádoby-irské hospůdky za 10 éček  celkem  a  začal  číst  fakt  zajímavou  knihu
„Kašli na to !“ od Johna C. Parkina.
Ve 12:40 začalo  sáčkování  do  obřího  Boeingu  747  společnosti  Cathay
Pacific, odlet ve 13:05 byl více méně včas. Místa v letadle jsme měli každý jinde, já jsem s  PaCem  vyfasoval
„trojku“ vlevo zhruba uprostřed a díky tomu, že třetí místo zůstalo volné,  měli  jsme  takovej  „mini  byznys
klás“ (ha ha) s volným místem uprostřed. Sedačky byli pohodlné,  místa  na  nohy  sdostatek,   IFE  (in-flight
entertainment neboli zábavní systém během letu – obrazovka na sedadle s bohatým výběrem filmů a  hudby)  velmi
dobrý a obsluha vynikající – prostě asijská kvalita a pohostinnost jak má během tak dlouhého letu  (11  hodin)
být ! Stejně tak hodnotím jídlo a bohatou nabídku nápojů  včetně  piwsonů,   vína  a  12-leté  whisky  „Chivas
Regal“ – díky tomu uběhl let v pohodě, střídal jsem  čtení  /  poslech  hudby  /  spánek  za  mírné  konzumace
alkoholu ha ha.
Pátek 26.2.Na přestup v Hong Kongu jsme měli lehce přes 2 hodiny (7:10 až 9:20 místního času, oproti nám
7 hodin rozdíl), na moderním letišti s „wifinou“ uběhl jako nic. Další segment do Melbourne zajišťoval  Airbus
330, tentokrát jsem seděl uprostřed v pravé uličce na konci, vedle mě seděla jakási asijská cestující,   které
zřejmě nebylo nejlíp, kluci seděli opodál. Pohodlí bylo možná o trochu horší, ale kvalita služeb opět  vysoká,
jen mi v druhé polovině letu „zamrznul“ display. Při přeletu nad Austrálii bylo trochu  turbulencí,   ale  nic
velkého, resp. mi to tak nepřišlo, BJ byl názoru trochu jiného ha ha. Přílet do Melbourne (21:40,   oproti  ČR
již posun o 10 hodin) byl malinko opožděn, ale to vůbec neva, páč jsme měli ubytování zabookované  na  2  noci
hned vedle letiště ve Formuli 1.
Pasová a celní prohlídka byla nad očekávání hladká a asi  za  půl  hodiny  po
výstupu z letadla jsme u východu z letiště ! Venku je odhadem příjemných 22 stupňů a  jsou  slyšet  cikády  či
co to je. Ubytování v F1 mě trochu zklamalo, v pokoji byla jedna óbr poslel a nad ní  palanda,   kde  si  více
méně dobrovolně ustlal Pac (ha ha) + minihajzlík s koupelnou. Místnost působila neosobním –  až  hostelovým  –
dojmem, za 109 AUD (1AUD = cca 17 ,25 Kč) bych čekal něco lepšího.   Tady  trochu  předběhnu,   po  návratu  z
Tasmánie (5.3.) do Melbourne jsme měli jednu noc v hotelu Travelodge v centru  za  99  AUD,   přičemž  kvalita
byla tak o dva řády výše. No nic, po vyexpedování a hygieně  se  pokouším  usnout,   ale  moc  to  vzhledem  k
časovému posunu nejde, usínám až dlouho po půlnoci.
Sobota 27.2. Sakra, kdo to bouchá na dveře ! BJ nás okolo 9h budí,  aspoň  já  jsem  byl  uprostřed  výtečného
spánku. No nic, je tady nový první den v zemi tak vzdálené od té naší, tak by byla chyba jej prospat.   Počasí
venku je jako u nás začátkem léta, vzhledem k  problémům  s  ozónovou  dírou  je  se  třeba  namatlat  krémem.
Melbournské letiště Tullamarine je od centra vzdálené asi 15 km, veřejnou  dopravu  zajišťují  autobusy  v  15
minutovém intervalu. Kupujeme zvýhodněnou skupinovou zpáteční jízdenku za 24 AUD /  ks  a  v  9:30  jedeme  do
centra na stanici Southern Cross. Provoz v sobotu ráno je poměrně slabý, a tak  za  15  minut  je  autobus  na
konečné. Downtown neboli centrum vypadá trochu americky s britskou příchutí.   Procházíme  po  Little  Collins
street na křižovatku s Swanston street, kde nás zaujme maník nabízející menu s na  pozdní  snídani.   Já  jsem
měl výborného uzeného tasmánského lososa, vajíčka, toasty, fazole a kávu za poněkud vyšší cenu 9,90 AUD,   ale
stálo to za to.
Obecně ceny jsou poměrně vysoké a s PaCem se shodujeme, že v Kanadě před rokem  bylo  trochu
levněji. No nic, po nažrání přecházíme most před řeku Yarra u stanice Flinders street st.   a  po  St.   Kilda
road a Shrine walkway míříme k památníku vojáků ANZAC (Australské a Novozélandské vojenské sbory).  Obecně  si
v Austrálii dost potrpí na tyto monumenty, až má člověk trochu dojem, že 1.   i  2. světová  válka  se  točila
hlavně okolo jejich jednotek. V památníku, tedy doslova svatyni (= shrine) je  výstava  k  dané  problematice,
prodej suvenýrů a z jeho vrcholu hezký výhled do širého okolí. Poté se projdeme  a  trochu  i  zarelaxujeme  v
nedaleké královské botanické zahradě, je tam plno hebledí (to je výraz ha ha)  co  u  nás  (logicky)  neroste.
Časně odpoledne zamíříme po druhé straně Yarra river zpět do centra, a to do  čínské  čtvrti  okolo  Bourke  a
Swanston street. Vybereme jeden OK vypadající podnik, objednáme a po poptání piwsonů se zde poprvé  setkáme  s
tím, co obnáší zkratka BYO. Bring your own neboli dones si své vlastní se  týká  (hlavně)  restaurací,   které
nemají licenci na prodej alkoholu, a tak umožňují donést si k jídlu své vlastní víno nebo pivo –  zajímavé  co
? A protože náš podnik licenci  nemá  a  BYO  umožňuje,   skočím  do  nedalekého  „bottle  shopu“  pro  šestku
třetinkových piwsonů. Restaurace si obvykle účtují malý  poplatek  („korkovné“  nebo  půjčení  sklenic),   ale
pijeme přímo z flašky, tak nic nechtějí. Odpoledne ještě omrkneme východní část centra, a to  katedrálu  sv  .
Patrika, starou a novou budovu parlamentu a zahrady kolem. Začíná být znát únava z cesty a posunu  času,   tak
se shodujeme, že dnes to hrotit nebudeme, plánovanou návštěvu 2.   nejvyšší  australské  stavby  Eureka  Toner
(Skydeck 88) necháme na příště. Historickou okružní  tramvají,   která  vozí  substrát  zadarmo  okolo  centra
jedeme zpět na Southern Cross a v 18:30 busem zpět na letiště. Usínám  sice  dost  brzy,   ale  díky  časovému
posunu to na dlouho není (safra).