4.-6.den
Středa 9.10.
Ráno zase vstávám trochu s náskokem, ještě je znát časový posun. Snídaně je trochu lepší než  v  Los  Angeles,
ale furt působí umělým až fejkovým dojmem. V televizi běží neustále  ranní  zpravodajství,   kde  hlavní  téma
jsou požáry v Kalifornii právě v oblasti Zálivu. Snad nebude tak  zle,   neboť  zítra  máme  odjet  vlakem  do
Denveru.
Dnešní den máme v plánu strávit celý v San  Franciscu  a  velitelem  byl  ustanoven  Honza  :-)  Pro  cestu  z
Berkeley jsme vybrali  mírně  netradiční  prostředek,   a  to  příměstskou  loď  (commuter  boat)  společnosti
Tideline. Jízdenka na odjezd 8:45 rezervovaná dopředu stála slušných 10 $. Z hotelu jsme šli asi  2  km  pěšky
do Berkeley Marina, cestou jsme v železniční stanici Berkeley zrovna viděli zastavovat vlak  Capitol  Corridor
č.525 v 8 hodin. Zajímavé bylo chování šraněk, které se zavřeli a těsně před odjezdem vlaku asi  na  5  sekund
šli nahoru. Ani se nedivím, že vlak troubil jak na lesy ha ha.
Za nadchodem přes dálnici I 580, kde byla slušná zácpa jsme viděli  zajímavou  sochu  „Berkeley  Big  People“.
Opodál bylo několik stanů bezdomovců, evidentně další kterým utekl „Americký  sen“  …  Loď  Heron  je  poměrně
malá, kapacita 40 pasažérů, cestovalo asi 30 lidí a my byli jedni z mála  turistů;  většinu  jsem  tipoval  na
lidi do škol či práce a bylo přepraveno i několik kol. Plavba trvala 30 minut a bylo na co koukat  -  postupně
se zvětšující centrum San Francisca, Oakland Bay Bridge či bývalé vězení Alcatraz. Po přistání  na  molu  1. 5
jsme vyrazili třídou „The Embarcadero“ na sever. Super počasí, teplota tak akorát, člověk by  ani  nevěřil  že
50 km odtud zuří nějaké požáry. Jako první zajímavost jsme vybrali Telegraph  Hill  (90  mnm)  s  Coit  Tower.
Lillie Hitchcock Coit byla významnou osobností města San Francisco, která podporovala místní hasiče.   Z  nuly
na vrcholek jsme šli po schodech Filbert; Honza trochu brblal co je to za cestu, já  ho  naopak  chválil  jaké
vybral hezké stoupání ha ha. Nahoře jsme dali kochačku a předraženou kolu, pixla za 3 $, to je tedy síla !
Další máme v plánu klikatou Lombard street vzdálenou 1,2 km.   Na  roku  Stockton  &  Greenwich  Street  jdeme
koupit občerstvení do menšího obchodu a tady jsou ceny podstatně lepší, třeba velký pivson  za  1.8  $  :-)
Bezdotykové platby kartou zde neznají, a ani v jiných obchodem navštívených později - na zemi, kde  vznikla  a
vzniká řada moderních technologií od Googlu po Uber to působí dost  konzervativně.   Ulice  Lombard  je  velmi
známá klikatá prudká jednosměrka a podle toho to tam vypadá –  plno  lidí,   takže  se  dlouho  nezdržujeme  a
směřujeme na sever k vodě. Na ulici Hyde se  napojíme  na  koleje  známé  kabelové  tramvaje,   což  je  další
turistický magnet. Obležené vozy nás k jízdě nezlákali, naopak  v  Aquatic  Park  Historic  District  u  dolní
konečné je čas na menší oddych, okounění a pivsony. Ovšem nelze si jen tak otevřít pixlu piva  na  veřejnosti,
je nutné ji nejprve obalit papírovým sáčkem, aby nebyla vidět :-)
Po Jefferson Street, kde jezdí i klasické starší tramvaje jdeme na  molo  39.   Na  ulici  je  plno  cetkoven,
trochu bůčkov ale ještě ujde. Několik pouličních umělců se snaží zaujmout více  méně  povedeným  představením.
Vedle mola 39 je plovoucí plošina plná lvounů. Většina se líně rozvaluje, občas se jich  několik  poškorpí  za
vydatné zvukové kulisy. Na Taylors street jdeme na pozdní oběd do Nick's Lighthouse (Nikův  Maják).   Vzhledem
k místu byly ceny ještě přijatelné, pinta pivsona za 5-6 $, jídla mezi 15-20 $. Dal jsem si  obří  krevety  se
zeleninou a rejží a opravdu super.
Bereme Uber a jedeme ke Golden gate. U infocentra děláme první fota, most je fakt mohutný.  Celková  délka  je
2,7 km, rozpětí mezi pilíři je 1,3 km. Postaven byl mezi lety 1933 a  1937,    obsahuje  5  jízdních  pruhů  a
chodníky po stranách. Ráno jsou směrem do centra vyhrazeny 3 pruhy, odpoledne se situace otočí –  zrovna  jsme
viděli v akci stroj měnící mantinely prostředního pruhu. Jdeme pěšky na druhou stranu,  chodník  je  široký  a
celkem velké množství lidí nevadí, zato hluk od svižné dopravy je postupně čím  dál  větší  voser.   Na  konci
mostu jsme tak rádi, že jej opouštíme, a Tomík je rád, že našel kadibudku, sic hrozila kalamita ha ha.
Jedem na Battery Spencer, což je vyhlídka na záliv a most od západu. Na  tomto  místě  byl  betonový  bunkr  s
třemi obřími děly chránícími úžinu mezi lety 1997 a 1942. Dnes je zde pouze beton a plno turistů  fotící  most
při odpoledním / večerním světle. Asi hodinu zde zevlujeme, fotíme a jeden pivson taky zasyčí.  Uberem  jedeme
zpět do Berkeley, tentokrát přes Richmond Bridge, čímž uděláme takové kolečko okolo zálivu. Maník  nás  vyhodí
za tmy přímo u malé sámošky Franklin Bros. Market 3 bloky jižně od hotelu. Všude samí černoši,  ne  že  bychom
byli rasisti, ale pro nás je to velký nezvyk :-) Kupujeme zásoby na  zítřejší  cestu  vlakem  a  po  potemnělé
sedmé ulici svižně mizíme na hotel. Honza dostává pochvalu za dnešní den, neboť jsme nachodili 16 km a  to  se
počítá !
Čtvrtek 10.10.
Ráno je repete – snídaně a notná porce televizních zpráv o požárech. Uber nás  v  8:10  zavezl  na  nádraží  v
Emeryville, kde nás čeká druhý šotovrchol dovolené – cesta vlakem č. 6 California Zephyr do Denveru  ve  státě
Colorado. Ve vlaku strávíme dle jízdního řádu 32 hodin a 28 minut a ujedeme  vzdálenost  2  252  km  průměrnou
rychlostí 69,3 km/h. Jízdenka kupovaná 3 měsíce dopředu vyšla na výborných 87 $ (cca  2000  Kč. ).   Tentokrát
nedostaneme místenku, ale vagón nám přidělí průvodčí a v něm si můžeme vybrat místo dle libosti,   které  bude
poté označené cílovou destinací.
Vlak má podobné složení jako Coast Starlight:  2  lokomotivy  P42,   vůz  na  zavazadla  a  8  patrových  vozů
Superliner. Vepředu byly 3 lůžkové vozy, pak  restaurační  vůz,   vyhlídkový  (lounge)  a  3  vozy  na  sezení
(coach). Nám byl přidělen předposlední vagón, ten poslední byl pouze pro  úsek  do  Rena.   Dále  budu  uvádět
jednotlivé stanice s časem dle jízdního řadu a odchylkou od něj a co se zajímavého dělo po cestě
Emeryville 9:10, +4
Odjezd se čtyřmi minutami zpoždění, Berkeley projíždíme plnou rychlostí tak 110  km/h,   která  za  Richmondem
znatelně klesne.
Richmond 9:22, +5
Až do Martinezu jedeme podél zálivu s  hustým  lodním  provozem, obytnou zástavbu střídají industriální zóny a
zásobníky na paliva.
Martinez  9:54, +4
Záliv překonáme po jednokolejném mostě mezi městy Martinez  a  Benicia,   jinak  je  celá  trasa  až  do  Rena
dvoukolejná. Po mostě jedeme tak 50 km/h, ale poté následuje rovný úsek až do Davisu a  většinou  jedeme  max.
rychlostí 127 km/h. Svršek je ale slabší a vlak chvílemi dost poskakuje. To už je na Superliner vozy  co  říct
! Těsně před Davisem stojíme před nádražím, protože do kříže projíždí nákladní  vlak  Union  Pacific  (2  lok,
pouze asi 35 vozů).
Davis 10:36, +12
Nádherné nádraží s logem Southern Pacific využilo poměrně dost cestujících a frčíme do  hlavního  města  státu
Kalifornie.
Sacramento 11:09, +10
Větší pauza na vyluftování, čehož využíváme. Asi 5 řad za námi cestuje takový alternativní pár  se  3  psy  až
do Chicaga, takže každou větší pauzu mají vyvenčení. Trochu jsme měli obavu, že zvířata budou ve  vlaku  dělat
brajgl, ale jejich chování bylo celou cestu příkladné, palec nahoru  !  Nádherná  nádražní  budova  je  trochu
bokem, přístup je dlouhým podchodem. Ze Sacramenta do Roseville  jedeme  hustě  osídlenou  oblastí  a  jdu  na
prvního pivsona. Dávám se do řeči s jedním pánem a ten nadává na bordel okolo bezdomoveckých  stanů  u  trati.
Prý je to stav mysli a i člověk s minimálními prostředky může mít okolí chudého  bydlení  čisté  …  Projíždíme
obrovské nákladové nádraží Union Pacific.
Roseville 11:36, +12
Zastávka Amtraku je jenom perón a malá bouda, původní hezká stanice je půl kilometru  jižněji.   Za  Rocklinem
začíná stoupání a koleje pro jednotlivé směry vedou často daleko od sebe.   Krajina  se  začíná  víc  zelenat.
Auburn jenom projíždíme, tuto stanici obsluhuje jediný pár vlaků „Capitols“, který  ze  ráno  začíná  a  večer
končí. Rychlost vlaku je znatelně nižší, tak 70 km/h. Kousek před Colfaxem  potkáváme  protisměrný  California
Zephyr č.5, jede včas.
Colfax 12:21, +24
V hezkém městečku (už 740 metrů nad mořem) stavíme 2x  z  důvodu  krátkého  nástupiště.   Pak  následuje  řada
protisměrných oblouků, husté borovicové lesy a hluboké kaňony.   Stále  stoupáme  a  stoupáme  pohořím  Sierra
Nevada až do sedla Donner ve výšce 2110 mnm. Nádherné pohledy z vyhlídkového vozu si užívá  kdo  může,   takže
je plno. Rychlost se pohybuje mezi 30 - 40 mph, tj. 48 – 64 km/h. Vrcholový tunel  leží  na  přeložce  z  roku
1993 a má délku 5,5 km, v roce 2009 byl upraven pro provoz dvou  kontejnerů  na  sobě.   Následuje  klesání  k
městečku Truckee (1780 mnm), kde se využívá i  trasa  bočním  údolím  potoka  Cold  Stream  a  pak  výhled  na
stejnojmenné jezero.
Truckee  14:38, +20
Stále si držíme menší zpoždění, ale nic hrozného. Trochu rychleji jedeme údolím řeky Truckee do  Rena.   Jinak
nákladní doprava byla poměrně slabá, potkali jsme jenom pár vlaků, čekal jsem toho víc ...
Reno  16:06, včas
A jsme v Nevadě ! Vlak zde stojí půl hodiny, velká výměna cestujících. Železnice  v  centru  vede  pod  úrovní
ulic, zakopání tratě bylo realizované v letech 2005 – 2014. Ani se nedivím, dlouhé  nákladní  vlaky  znamenaly
slušnou dopravní paralýzu města. Vidíme kasína a rezorty, „největší malé město na světě“  je  tím  známe.   Za
Sparks jedeme stále v širším údolí řeky Truckee, trať je  už  jenom  jednokolejná,   ale  docela  rychlá.   Za
Fernely jedeme skoro stále 125 km/h a objednáváme si stůl v jídelním voze na 19:30.   Začíná  západ  slunce  a
polopouštní krajina se zbarvuje do červené, nádhera !
Vinnemucca 19:08, +2
304 km z Rena jsme ujeli za 2h 54min průměrnou rychlostí 105 km/h. Vlak na malé  zastávce  stojí  10  minut  a
naposledy ten den nabízí luftovací pauzu. O půl osmé jdeme do jídelního vozu a je to  docela  zážitek.   Jídlo
je sice dražší, ale velmi dobré, měli jsme kuřecí prsa  s  megabramborou  a  zelenými  lusky  za  18.5  $  S.
Jestlipak je v kuchyně Steven Seagal ha ha ? (viz film Přepadení 2:  Temné  území).   K  tomu  dva  pivsony  a
základ na slušný spánek je položen. V 10 večer je  čas  zalehnout,   deku  a  polštář  jsem  si  na  neurčitou
vypůjčil z letadla :-)
Pátek 11.10.
Noční pauzu v Salt Lake City jsem prospal, jenom mě na moment vzbudil Tomík, když šel ven a byl  jsem  na  něj
údajně dost ošklivej ha ha. Ráno se po  vydatném  spánku  budím  asi  v  6:40  těsně  za  Helperem  a  jdu  do
obzíracího  vozu  sledovat  ranní  krajinu  v  Utahu.   Pustá,       ale    současně    krásná.       
Green River 7:59, včas
Na malé zastávce nastupuje pár lidí a fičíme plnou rychlostí na východ.  Kousek  před  Grand  Junction  poprvé
vidíme řeku Colorado, trať vede širším údolím této řeky.
Grand Junction 10:23, včas
Okresní město, první stanice ve státě Colorado a významný železniční uzel  společnosti  Union  Pacific.   Vlak
zde stojí 40 minut, doplňuje se palivo a mění část posádky. Jdu se podívat na lokomotivy,   ta  čelní  P42  je
trochu otřískaná. Fotím jednoho cestovatele na jeho tabulku a zapředeme na chvilku  řeč,   samozřejmě  se  ptá
odkud jsem a pochvaluje mi, že jsme si zvolili na kus cestování po USA  vlak.   U  nádraží  objevuji  poštovní
schránku a konečně odesílám pohledy ze San Francisca. V době  elektronických  zpráv  to  působí  anachronicky,
ale líbí se mi, že tento způsob je stále možný. Dvě hodiny do další  stanice  jedeme  stále  údolím  Colorada,
které je chvílemi užší a je na co koukat.
Glenwood Springs 12:10, +7
Ve stanici není žádný perón a tak průvodčí dává pro výstup / nástup  dvojitý  stupínek.   Jinde  bylo  alespoň
nízké nástupiště, tak stačilo jednoduché štokrle; je to hezky vintage  způsob  jak  se  dostat  do  vlaku  :-)
Údolí je opět užší, spíš se jedná o kaňon. Naproti přes vodu vede mezistátní dálnice I  70  ve  svou  stupních
nad sebou, jak je málo místa. U Dorseta se kaňon Colorada i trať stáčí na sever a začíná  nejhezčí  úsek  dne.
V některých místech jsou vlevo a nad železnicí natažené dráty,   které  slouží  jako  signalizace  pro  případ
spadnutí kamenů. Někde je totiž nad kolejemi prudký sráz až skála a dole řeka,   takže  případná  překážka  na
trati by mohla mít fatální následky. Vlak celou dobu jede pomalu, tak 30-35 mph (48 –  56  km/h)  a  stoupá  a
stoupá. Za Hot Sulphur Springs vyjíždíme na náhorní plošinu a lze vidět zasněžené Skalisté  Hory  vysoké  přes
3000 metrů.
Grandby 15:12, +3
Pouze krátká zastávka a trochu rychleji jedeme teď údolím řeky Fraser. Na vodě je vidět led, v noci  musí  být
slušná kláda.
Fraser - Winter Park 15:50, včas
Nejvýše položená stanice na trase, 2610 mnm (!) a poslední před Denverem.  Hory  okolo  mají  přes  4m  výšku.
Pobyt 10 minut, jdeme ven a je pěkná kosa,  tak  pár  stupňů  nad  nulou.   Turistické  městečko  působí  dost
opuštěně, letní sezóna dávno skončila a do zimy je ještě čas. Za několik minut po  odjezdu  jsme  v  nejvyšším
bodě železnice - Moffatově tunelu. Ten byl vyrubán v letech 1922-28 a délkou 10 km je třetí  nejdelší  v  USA.
Před jeho otevřením vlaky jezdily přes šílené klikatice až do průsmyku Rollins o 900 metrů výše  !  A  protože
je v tunelu tma, dáme si pivsona z vlastních zásob ha ha.
Za tunelem potkáváme nákladní vlak BNSF, 3 lokomotivy, 84 vozů a dvojitý postrk. Začne mohutné klesání,   však
do Denveru musíme sestoupit o dobrý kilometr. Vidíme nádrž Gross Reservoir a časem pak „Big Ten  Curve“,   což
jsou protisměrné oblouky, kde lze občas vidět vlaky v opačném směru. My takové štěstí neměli, ale  neva,   cíl
se blíží. Čím dál hustější aglomerací směřujeme k nádraží  Union,   vlak  při  průjezdu  nákladními  nádražími
zpomaluje až zastaví. Do  stanice  nelze  zajet  z  našeho  směru  přímo,   takže  asi  kilometr  suneme. 
Denver 18:38, 36 minut náskok !
Teda včasnost našeho vlaku byla vynikající, takový náskok  bych  nečekal.   Na  webu  jsem  totiž  našel,   že
průměrné zpoždění za poslední měsíc na příjezdu do Denveru bylo zhruba jedna hodina,   takže  cokoliv  menšího
jsem považoval za plus. A dopadlo to ještě lépe ! Celkem hodnotím tuto trasu velmi pozitivně,   bylo  rozhodně
na co koukat. Krajina se měnila od pouštních pustin přes kaňony a lesy  po  vysokohorské  planiny.   Vlak  byl
velmi pohodlný, sklopné sedačky nabízeli luxus jako v první třídě, místa na nohy bylo královsky  a  překvapivě
dobře jsem se vyspal. Snad i kamarádi ha  ha. Za 87 $ se  jednalo  o  skvělý  poměr  cena  /  výkon. 
Chvilku čekáme na Uber a jedeme na hotel nedaleko letiště. Teoreticky bychom mohli jet i  příměstským  vlakem,
co jezdí na letiště, ale zastávka je od hotelu 2.5 km. Baymont by  Wyndham  poskytl  přijatelné  ubytování  na
jednu noc, byť dvojité postele byly pro dva středoevropské bůčky trochu úzké. Zítra si půjčíme auto  a  budeme
pokračovat zpět do Kalifornie gumokolně. Večer ještě zajdem  nakoupit  pár  pivsonů  do  liquer  shopu  a  pak
večerní klid a pohoda na pokoji.