1.-3.den
Neděle 6.10.
Tak je tady den D, hodina H a nás čeká dlouhá cesta Praha – Mnichov – Curych – Los Angeles. První  část  cesty
do bavorské metropole je vlakem a po přespání v hotelu nedaleko letiště nastoupíme do letadla  Swiss  Air.
Z Prahy do Chebu jedeme pendolinem 512 v 10:45. Kamarádi jedou už z Perníkova, vlak  má  na  příjezdu  asi  10
minut zpoždění, ale to vůbec nevadí, protože na pražském hlavním nádraží má pauzu 26 minut. Na trati  Praha  –
Cheb je vlak veden v taktu linky Ex6 v objednávce státu, čili bez povinných  místenek.   To  se  ukazuje  jako
určitá slabina: vlak je přesáčkován, v každém voze stojí asi 20 lidí, v pendolinu je to horší než  v  klasické
soupravě. Naštěstí máme místenky na čtyřku uprostřed. Je zrušen minibar, prostě neprojede, takže  pro  pivsony
se musím prodrat dva vozy vedle do „hospody“ :-) Ze  Smíchova  do  Radotína  jedeme  pouze  50  km/h,   začala
modernizace tratě. V údolí Berounky jedeme 80 – 100 km/h a na vyšší rychlost  se  rozjedeme  až  za  Berounem.
Okolo Hořovic klopíme 150-155 km/h, v Holoubkově 140 km/h a za  Rokycanami  i  Ejpovickým  tunelem  pouze  120
km/h. Přesto dojedeme do Plzně s malým náskokem, protože jízdní doby jsou dělané  na  klasickou  soupravu.
Obsazení vlaku na odjezdu z Plzně se sníží, přesto pár  lidí  stojí.   Michal  obdržel  pochvalu  za  donesené
pivsony, a dokonce přidal i oříšky, takže jsem mu smazal černé body za drzost v úseku Praha –  Plzeň ha ha. Do
Pňovan jedeme 140 – 150 km/h a pak se rychlost citelně sníží. Další pivsonu donesl  Honza  za  Stříbrem  a  na
palubě je správná nálada ! Nemyslete si, že jsme nějací ochmelkové, neb  točené  pivo  v  pendolinu  je  pouze
třetinkové. V Chodové Plané křižujmeme s vlakem linky Ex6 a výsledkem je 5 minut  zpoždění,   které  do  Chebu
stáhneme pouze o minutu. Zde je rychlý přestup na spěšňák do Norimberka – dle  JŘ  8  minut,   ve  skutečnosti
pouhé 4 minuty. Vystartoval jsem s předstihem, abych našel vhodné místo v přední části jednotky  DB  ř.   612,
ale kamarádi nějak zaostali a sedli si do druhé části. Tak jsem se musel vrátit a sedět vedle  Tomáše  pozadu,
dostal za to černý puntík :-)
Vlak na odjezdu z Chebu byl opět plný přes 100%, asi 15 lidí stálo, pak že se nejezdí  přes  hranice  …  Cesta
motorovou naklápěčkou ubíhá svižně, ale na vlacích je znát, že už mají něco za sebou.  V  Norimberku  máme  40
minut na přestup na rychlovlak do Mnichova s odjezdem v 15:57. Jen ho nemůžeme najít  na  odjezdové  tabuli  a
postupně zjišťujeme, že uvázl někde u Erfurtu a jede náhradní  souprava.   Dobře,   pouze  informování  je  na
německé poměry trochu chaotické. Náhradní vlak ICE přijíždí s  malým  zpožděním  zcela  obsazený.   Hodinu  do
Mnichova postojíme ve vestibulu druhého vozu a Tomášovi smažu černý bod,   protože  se  s  námi  podělí  o  2l
velepixlu svijanského ležáku. V prvním úseku do Ingolstadtu je rychlost 250 km/h, za tímto  městem  klesne  na
150 km/h.
S pár minutami zpoždění dorazíme do Mnichova a jdeme na večeři. Před nádražím je plno arabů a tmaváků,  mám  z
toho trochu divný pocit. Původně jsem měl v plánu pivovarskou hospodu Augustiner,   ale  omylem  zapadneme  do
bližší pivnice Bavaria. Michal začal psát také deník, teď jde o to, aby neopisoval ha  ha.   Večeře  -  skvělé
čevapčiči, dva pivsony a navrch dršťková od číšnice za malé dýško :-) No  toto,   1.5€  tuzéru  není  přece
málo.
Příměstským vlakem v 18:50 jedeme do Erdingu, 50 minut je docela utrpení, vlak staví  na  každé  mezi  co  2-3
minuty. V 19:40 sedáme do taxálu k hotelu Holiday Inn Express Munich Airport  ve  vesnici  Schwaig,   kam  nás
zavezl turek pohodlným meďákem za 10 minut a za 26.80€. Sám si řekl o dýško 3.20€, aby to bylo  rovných  30€,
ani jsem neměl čas zareagovat :-) Hotel byl za únosných 85€ / 2 lůžkový pokoj / noc i se snídaní.  Večer  jsme
ještě na recepci objednali ranní odvoz v 7:30  na  letiště  (5€),   dali  ended  drink  a  šli  spát. 
Pondělí 7.10.
Po solidní snídani zabalíme a čekáme na mikrobus na letiště. Ten dorazí s malým  náskokem  a  za  10  minut  v
7:43 vystupujeme na moderním mnichovském letišti. Po automatickém odbavení zavazadla v terminálu  2  jdeme  na
gumovláček, který spojuje dvojku se satelitním terminálem. Neosobní prostředí  letiště  na  mě  působí  trochu
futuristicky a trochu orwellovsky, skoro všichni čumí do telefonu, je to jako epidemie. Letí nám to  od  brány
K22, času dost. Tomáš jde na masážní křeslo, chvilku čtu, pak záchod, východ, náchod a jde se  do  letadla  (A
320) směr Curych.
Odlet skoro včas 9:27, přílet 10:15, instantní krátký přískok bez něčeho zvláštního. Malé  občerstvení  (kafe,
čaj, voda, miničokoláda) potěšilo, stejně tak jako výhled na alpské velikány na jihu. Z Curychu  nám  to  letí
ve 13:10, máme skoro 3 hodiny na přestup. Opět musíme gumovlakem na jiný terminál,   malé  zpestření  způsobil
Honza, když mohutně hledal krytu objektivu :-)
V 11:10 jdeme na pivsona, 8 franků je cena nemalá, ale žízeň je větší ha ha.   V  pravé  poledne  jsme  prošli
předimigrační kontrolou, pouhé dvě otázky. Zase čekáme a čekáme, Michal je nervózní jako sáňky v létě  :-)  Ve
12:40 začne sáčkování do mohutného Boeingu 777, který nás za 11 hodin dopraví do slunné Kalifornie.   Kamarádi
jsou poněkud roztrpčení ze sezení v  ekonomické  třídě,   snad  čekali  trochu  více  místa  a  pohodlí.   Ono
ekonomická klasa v dálkovém letu bez ohledu na dopravce je vždycky  sardinkárna,   která  se  musí  přežít  za
pomocí pivsonů a případně štopičky :-)
Odlet včas, po hodině začne servis, celkem jim to odsejpá. Prefabrikované  jídlo  je  jistě  plné  éček,   leč
lepší než nic. Zajímavý je přelet nad Grónskem, stovky kilometrů ledové pustiny. Sice se jedná  o  denní  let,
ale posádka zatáhla žaluzie na oknech, takže vzniklo přítmí,  kde  se  dá  urvat  několik  hodin  nekvalitního
spánku. Nad severní Kanadou dojdu do kumbálu pro pišingr, ale beru jenom tři, chudák Míša zůstal opomenut  :-)
Pak začíná zajímavější část letu, postupně jsou  vidět  Skalisté  Hory,   národní  park  Zion,   jezero  Mead,
Mohavká přírodní rezervace a pak Kalifornie. Při sestupu nad megapolí metropolitní oblasti  Los  Angeles  jsou
vidět rozlehlá předměstí, skladištní oblasti, mnohaproudé dálnice a několik velkých seřaďovacích nádraží. 
Přistání na monstrózním mezinárodním letišti Los Angeles bylo zcela včas, pak se  poměrně  dlouho  popojíždělo
a čekalo, než jsme zajeli ke stojánce. Dlouhé chodby a průchody nás zavedou k imigrační kontrole.  Z  té  jsme
měli trochu vítr, neb imigrační úředník je velký  pán.   Nejprve  bylo  potřeba  naskenovat  pas  a  ksicht  u
samoobslužného stroje (zase orwell), mě to trvalo řadu pokusů, zřejmě mám špatnou hlavu  :-)  Pak  nás  čekala
dlouhá fronta, bylo to snad na hodinu a vzhůru na pohovor.  Ten  proběhl  hladce,   tři  jednoduché  otázky  a
štempl  byl  v  pasu. Kamarádi to měli  podobně  snadné,  za  to  je  potřeba  imigrační  pochválit. 
Po vyzvednutí zavazadel jdeme před příletový terminál najít zastávku  autobusu  do  centra.   První  dojem  je
docela drsný, všude plnou aut, mikrobusů, autobusů, infrastruktura je zřetelně poddimenzovaná.  Nějaký  hejsek
nám nabízí nelicencovaný mikrobus do centra za stejnou cenu jako Flyaway bus, to tak,  kdoví  co  jaké  prdele
by nás odvezl. Po chvilce hledání jsme na správném stanovišti a za 10  minut  odjíždíme  v  18:00  do  centra.
Jedeme po mnohaproudé dálnici I 105 a pak I 110, cesta je rychlá a plynulá, což je i tím,   že  jedeme  „proti
proudu“. V opačném směru je provoz mnohem silnější a občas stojí. Autobus nás vyklopí za tmy u  nádraží  Union
na severovýchodním okraji centra. Platba za svezení byla až po výstupu  –  přísná  a  spravedlivá  řidička  mě
ukáže budku s pokladníkem, kde  mám  uhradit  jízdné  (9.50  $  /  osoba)  a  až  poté  nám  vydá  zavazadla.
Afroameričan drsného vzhledu bere pouze karty, nikoliv hotovost.
Ubytování máme dopředu zamluvené v Metro Plaza Hotel, v podstatě jediná možnost v  docházkové  vzdálenosti  od
nádraží. To musíme podejít mohutným podchodem a nádhernou halou, kterou  si  zítra  před  odjezdem  důkladněji
prohlídneme. Okolí působí drsněji, na ulicích není moc lidí a když už, často se jedná o svérazné týpky.   Před
vchodem do hotelu řeší recepční asijského původu nějaký problém s policistou,  který  si  zapisuje  do  bloku.
Pokoj – 2 obrovské postele stál 4 400 Kč / noc, žádná láce.
Po ubytování jdeme na malý omrk okolí, snad že dáme dva pivsony na dobrou noc.   Hotel  se  nachází  na  kraji
čínské čvrtě a ta je dokonale pustá. Všude je zavřeno, funguje jen pár restaurací  s  mořskými  plody,   ulice
prázdné. Obejdeme několik bloků a při cestě zpět k hotelu narazíme na  bistro  Philippe's  jeden  blok  vedle.
Mají i točené pivo, no trochu se nám točí oči z cen mezi 6 až 8 $ za pintu. Ale co, dáváme  ALE  a  pak  ještě
IPU a třeba uznat, že velmi dobré chuti.
Úterý 8.10.
Díky časovému posunu mám trochu problém se spaním, v noci ve 3 budím.  Pak  ještě  zaberu,   ale  stejně  jsem
vzhůru před nastaveným alarmem chvilku po 6 hodině. Kamarádi na tom nejsou lépe, ba  naopak  a  tak  sledujeme
rychlý východ slunce. Od 6:30 je snídaně, tak jdu na ní s náskokem. Nebyla to žádná sláva –  slabé  kafe  mdlé
chuti, podivné sladké pečivo o ničem, o toustovém chlebu ani nemluvě. Navrch nějaká chemická aditiva,  vše  na
plastu včetně příborů, snad to recyklují. Než odejdeme z hotelu tak  omrkneme  okolí,   zda  neotevřel  nějaký
obchod, hned jeden je vedle recepce, ale poptávané sendviče nebo bagety na cestu vlakem nemají. Divné.
V 9h opouštíme hotel a čeká nás jeden z šotovrcholů této dovolené  –  cesta  vlakem  č. 14  „Coast  Starlight“
(hvězdné pobřeží) společnosti Amtrak z Los Angeles do Emeryville naproti San Franciscu. Trasu dlouhou  755  km
ujede vlak za 11h 44min, což dává slabší průměrnou rychlost  64,3  km/h.   Jízdenky  jsem  kupoval  3  měsíce
dopředu velmi snadno přes e-shop za slušných 66 $ / osoba (cca 1510 Kč). Vlak má cílovou  stanici  Seattle  ve
státě Washington, kam dorazí druhý den v 8 hodin večer.
Union Station je hlavní železniční stanice v Los  Angeles  a  slouží  dálkové,   příměstské  a  městské  (LRT)
dopravě. 12 kolejí slouží pro Amtrak /  Metrolink  a  4  speciální  koleje  pro  LA  Metroline  (elektrizovaná
městská železnice, něco mezi tramvají a vlakem, v centru vede pod povrchem). Nádherná budova z  roku  1939  je
postavena v mixu misijního a art deco stylu.  Odbavení  je  trochu  oldschoolové  –  po  předložení  vytištěné
jízdenky obdržíme ručně psané místenky do posledního vozu a pak se můžeme  posadit  do  speciálně  vyhrazeného
prostoru pro zákazníky Amtraku. Zbývající čas využijeme i pro nákup cestovního  proviantu  v  dobře  zásobeném
obchodě a asi 25 minut před odjezdem je vyhlášen nástup.
Řazení vlaku: 2 lokomotivy P42, vůz na zavazadla a 9 patrových vozů Superliner.  Vepředu  byly  lůžkové  vozy,
pak restaurační vůz, vyhlídkový (lounge) a 3 vozy  na  sezení  (coach).   Lokomotivy  P42  a  odvozené  modely
vyráběl General Electric v letech 1992 až 2001 a celkem  dodal  321  kusů  pro  Amtrak,   Via  Rail  Canada  a
Metro-North.   Výkon  3170  kW  (tj.   6340  kW  ve  dvojici)  zajišťoval  slušnou   dynamiku  jízdy. 
Odjezd byl zcela včas po zahoukání a zvolání „all aboard“ (všichni  na  palubu)  v  10:10.   Pohodlí  vozu  na
sezení bylo výtečné – široké sedačky umožnili výrazné naklopení, místa na nohy bylo královsky  a  chodidla  se
dali se opřít o stupačky. Přirovnal bych to k business třídě  v  letadle.   Pomalu  jsme  jeli  okolo  okresní
věznice a bývalého stavědla Mission Tower. Za pár minut jsme se napojili na skoro vyschlé koryto  Los  Angeles
River a zrychlili na sever. Maximální rychlost vlaku je sice teoreticky 100 mil za  hodinu  (161  km/h),   ale
takovou rychlost koleje a zabezpečení zdaleka neumožňují. Tam, kde není přenos kódu na  vlakový  zabezpečovač,
tj. jezdí se vizuálně na návěstidla, je federálním železničním úřadem (FRA) stanovena  maximální  rychlost  79
mil/h (128 km/h). To je prakticky celá kolejová síť vyjma severovýchodního koridoru a několika úseků  v  okolí
Chicaga. Ono i kdyby se jelo „pouze“ 79 mil /h,   ale  konstantně,   tak  by  průměrná  rychlost  vlaku  Coast
Starlight byla výrazně vyšší. Řada úseku je ale pomalejších, hlavně obloukovitá trasa mezi  Santa  Barbarou  a
Paso Robles, kde rychlost klesá až na 30–40 mil/h. Dále je v jízdním řádu „vata“ na stažení  zpoždění,   které
na    převážně    jednokolejné    trati    s    nízkou    propustností    může    lehce     nastat.  
První část trasy v úseku LA – Chatsworth vede hustou zástavbou, zde  je  trať  ještě  většinou  dvoukolejná  a
vlak jede svižně 110 – 120 km/h. Tuto část obsluhuje i příměstská doprava  Metrolink,   která  je  soustředěna
hlavně na ranní a odpolední špičku. Vyjma domů, silnic a  různých  skladišť  jsou  vidět  i  stany  a  chatrče
bezdomovců rozesetých kolem tratě. První tunel je u Stoney Point, je vidět kopec posetý  kameny.   Jdu  koupit
do dolního podlaží lounge první pivsony a není to tak jednoduché ha ha. Jeden člověk = jeden  pivson,   nemohu
vzít 4 pro celou partu ! Cena za třetinku je pěkně mastná, podle druhu od 5.5 do 7.5 $.   Beru  Stone  IPA  a
jsem mile překvapen výtečnou chutí. Kluci mají Sierra Nevada Ale, jen Honza dává Budweiser,   což  není  pivo,
ale nápoj pivního typu :-)
Cesta příjemně odsejpá, krajina sice není kdovíjak spektakulární, je ale zcela jiná než u nás, tak  je  na  co
koukat. Za Oxnardem u Ventury konečně vidíme Tichý oceán, a tak tomu bude střídavě až před  San  Luis  Obispo.
První větší pauza je v Santa Barbara (12:30-40, včas), kde je i slušná výměna cestujících. Vyjma  vlaku  Coast
Starlight sem jezdí z LA i koridorové vlaky „Pacific Surfliner“, a to 5 párů spojů,  2  dokonce  pokračují  až
do San Luis Obispo (SLO). Ty obsluhují více stanic než náš vlak, který jede do SLO non-stop 2h 20minut !
Tichý oceán se neomrzí, jen se hůř fotí kvůli odleskům z oken. Naproti  nám  sedí  týpek,   co  jede  do  Paso
Robles a ucucává vína ukrytého v tašce. Hodím s ním řeč i ohledně vlastního alkoholu,  který  je  zapovězen  -
dle regulí Amtraku lze konzumovat pouze to, co se koupí na palubě. Mávne nad tím rukou a že  to  neřeší.   Nám
naopak dá palec nahoru za kvalitní piva, jen Honzův Budweiser  pohaní  :-)  Půl  hodiny  před  SLO  projíždíme
leteckou základnu Vandenberg, odkud startují i rakety Space X. Malá část základny je vidět z  vlaku,   což  je
jediná  šance  na  pohled,   silnice   vede    úplně    jinudy    a    není    z    ní    nic  vidět. 
Těsně před SLO křižujeme včas protijedoucí Coast Starlight a pak  máme  20  minut  pobyt.   Posádka  rozhlasem
doporučuje nadýchat se čerstvého vzduchu a protáhnout si nohy, nástupiště  se  naplní  lidmi.   Odjezd  byl  v
15:35 včas a pak nastal velmi hezký úsek, kde  trať  stoupá  ostrými  oblouky  do  vrcholového  tunelu  o  300
výškových metrů výše. Rychlost klesla na nějakých 30-40 mil/h (48–64 km/h), občas  je  vidět  v  protisměrných
obloucích téměř celý vlak. Za tunelem je sice trať výrazně přímější, ale stále jedeme tak  40  mil/h,   tipuji
že kvůli pomalým jízdám. V Paso Robles, kde je malá stanice bez obsluhy  máme  18  minut  zpoždění.   
Pak se vlak naštěstí docela rozjede a údolím řeky Salinas jedeme hodinu a 40 minut  non-stop  do  stejnojmenné
stanice. Je vidět řada vinic, holé kopce nad nimi zabarvuje klesající slunce.   Dáme  ještě  jednoho  pivsona,
při cestě chutná výtečně, jen ta cena mohla být nižší. Salinas +13 /  +20,   z  nějakého  důvodu  prodlužujeme
pobyt. Po odjezdu nás zaujalo velké stanové městečko vedle kolejí, v tak bohaté a mocné zemi  to  působí  dost
nepatřičně. Díky vatě v jízdním řádu jsme v San Jose zcela včas, paráda. Průvodčího prosím o to,   zda  můžeme
jet místo do Oaklandu o stanici dál do Emeryville, že si  klidně  připlatíme.   Původně  jsem  totiž  plánoval
nocleh přímo u vlakové stanice Oakland na náměstí Jacka Londona, ale kamarádi po přečtení  recenzí  vyměkli  a
rezervovali La Quinta v Berkeley. Jízdenky jsem ale měl už koupené právě do Oaklandu. Průvodčí vzal fixu,   na
místenku  místo  OAK  napsal    EMY    a    to    bylo    vše,       žádný    doplatek    nechtěl    !
Do Emeryville jsme dorazili dokonce s malým náskokem  ve  21:50.   Michal  v  chytré  tabulce  zajistil  odvoz
Uberem do 3 km vzdáleného ubytování. Čekali jsme asi 15 minut a Ford Focus nás za pouhých 9 $  dopravil  přímo
k recepci (22:18). Uber jsme ještě využili  několikrát  a  vždy  fungoval  řádně  bez  nějakých  problémů.   V
Berkeley jsme měli dvě noci v La Quinta by Wyndham, hlavní důvod byl finanční, ceny za vodou v  San  Franciscu
byly minimálně o 50% vyšší.