7.-9.den
Sobota 12.10.
Noc byla trochu slabší, ale slunné ráno je na pohodu. Snídaně je opět poněkud fejková, kde  je  full  american
breakfast ? Kamarádi berou Uber k letišti do autopůjčovny Alamo, kde máme rezervovaný vágn Toyota Rav 4. Zatím
počkám na pokoji, aby se nemuseli tahat se zavazadly, a prohlížím si plán dnešní  cesty.   Máme  dojet  až  do
městečka Ouray přes Skalisté hory s průsmyky až 3000 mnm. Za hodinu a něco jsou zpátky a prej  budu  čučet  co
máme za povoz. Jdeme z hotelu a Honza přijíždí velevozem (z mého laického pohledu) - GMC  Acadia.   Sice  jsme
si museli doplatit, ale nebývalé pohodlí to vyvažuje víc než bohatě.
Jedeme zpět k centru a lze vidět sluncem osvětlený pás Skalistých hor západně  od  města.   Po  I70  objíždíme
město, pod Goldenem odbočíme na jih po CO 470 a pod Morrisonem konečně na západ po US  285.   Míjíme  města  a
střediska Aspen Park, Conifer a Bailey, hory se zvyšují, pěkné pokoukání.  Za  Grantem  je  první  z průsmyků,
Kenosha pass ležící 3042 mnm. Pauza, focení všeho možného,  trochu  zírání  a  jedeme  dál.   Pak  sjedeme  na
náhorní plošinu okolo městečka Fairplay, silnice je vidět mnoho kilometrů dopředu.   Další  průsmyk  je  Trout
Creek (pstruhový potok) pass nad Buena Vista ve výšce 2848 mnm, naproti  přes  údolí  řeky  Arkansas  se  tyčí
velikáni vysocí až 4300 mnm.
Pod Buena Vista odbočujeme na jih a jedeme  mimo  jiné  i  okolo  nepoužívané  železnice  Pueblo  –  Salida  –
Tennessee pass – Glenwood Springs. Na kraji Poncha Springs se  stavujeme  na  oběd  v americko-mexické  Tony's
Restaurant - zvenčí nic moc, ale jídlo bylo dobré za solidní ceny. A teď  směr  západ  !  Stoupáme  po  US  50
k dalšímu průsmyku, a to na naší cestě nejvyššímu Monarch pass s výškou 3450  mnm  !  I  ve  3h  odpoledne  je
venku slušná kosa, takže 15 minut stačí a pokračujeme dál.  Postupně  klesáme  podél  potoka  Tomichi  k městu
Gunnison. Údolí je široké a hory okolo se naopak snížili na pouhých 2700-3100 mnm.
Za městem projíždíme okolo nádrže Blue Mesa. Okolí přehrady  skýtá  nádherné  scenérie,   takže  je  stále  co
fotit. Pod hrází teče řeka Gunnison v úzkém a hlubokém kaňonu, takový závdavek k tomu, co  nás  čeká.   10  km
před Montrose odbočíme na sever na užší silnici směr národní park Black Canyon of the Gunnison.   Jedná  se  o
méně komerční záležitost a že je na co zírat ! Úzký kaňon je velmi hluboký, třeba u  vyhlídky  „Malovaná  Zeď“
je sešup přes 700 metrů, největší hloubka je 829 metrů. Do  nejužších  míst  se  slunce  dostane  jen  na  půl
hodiny denně. Prozkoumáme 5 vyhlídek, z parkovacích míst je to k nim kousek,  200  –  500  metrů.   V  pozdním
odpoledni potkáváme málo lidí a stíny zahalují vnitřní partie kaňonu. Klid a  pohoda  umocňují  celkový  dojem
z tohoto přírodního monumentu.
 
Odjíždíme zpět k US 50 a na kraji Montrose bereme PHM a občerstvení.   Maloměstem  projíždíme  již  za  tmy  a
v 19:30 jsme v Ouray. Ubytování na jednu noc máme v River's Edge nedaleko centra. Pokoj je zatím  největší  co
jsme měli, 3 postele a vydržkoval jsem si singl ha ha. V noci je pěkná kosa, nabalíme se a  jdeme  alespoň  na
rychlou prohlídku centra. To působí hodně příjemným dojmem, domy jsou jako z filmu.   Chceme  navštívit  výčep
v minipivovaru, ale ten ve 21h zavírá (co to je za pajzl ?), tak bereme zavděk sousedním  barem  Silver  Eagle
Saloon. Slušná IPA za 5 $ byla pěknou tečkou za pohodovým dnem.
Neděle 13.10.
Teprve ráno za světla zjišťujeme, že Ouray leží v hlubokém údolí je obklopené pěkně vysokými  horami.   Slunce
je již osvětluje, ale městečko je stále ve stínu.  Odjíždíme  v 8:30  a  čeká  nás  nejdelší  etapa  za  celou
dovolenou, přes Silverton, Durango, Monument Valley až do Page v Arizoně. První část  do  Silvertonu  vede  po
Million Dollar Highway. Jak už napovídá název, silnice dokončená v roce 1924 stála na tu dobu  horentní  sumu.
Nejvyšší bod leží v sedle Červených Hor ve výšce 3360 mnm ! Strž pod silnicí je zapadaná zledovatělým  sněhem,
 který zřejmě za celý rok neroztál.
Silverton je turistické městečko s barevnými domy a pravidelnou sítí ulic. Na  12.   východní  ulici  nedaleko
centra má konečnou úzkorozchodná železnice z Duranga.  Na  jihozápadě  státu  Colorado  se  původně  nacházela
rozsáhlá síť železnic společnosti Rio Grande & Western s úzkým rozchodem, do dnešních dob se  zachovalo  pouze
torzo v podobě několika turistických tratí. Do Duranga jedeme opět do hor,  silnice  US  550  vystoupá  až  do
výšky 3300 mnm, železnice vede úzkým údolím řeky Animas. U Rockwoodu si chceme počkat na vlak na  sever,   ale
bohužel dle sdělení dělníků na trati už jel.
V 11h jsme v Durangu a stihneme vyfotit příjezd motorového vlaku. Pak si  jdeme  prohlédnou  musejní  expozici
do depa v bývalé rotundě - vystavené věci od modelů po  lokomotivy  jsou  poněkud  nahuštěné,   no  je  na  co
koukat. Čas letí, takže v poledne zvedáme kotvy a Tomík trochu bloudí  Po  US  160  směrujeme  na  západ  přes
Mancos a Cortez na Four Corners Monument. Za 10 dolarů  jsme  vpuštěni  na  místo,   kde  se  setkávají  státy
Arizona, Colorado, Nové Mexiko a Utah. Místo s vlajkami, kde se všichni fotí je ohraničeno do čtverce  stánky,
kde indiáni nabízejí cetky. Obsazena je jich sotva čtvrtina, asi o ten drek není  moc  zájem.   Celkově  mírné
zklamání, takže po 20 minutách frčíme dál na západ.
Okolí silnice UT 162/3 je pěkný sušákov, bydlet v takové depresivní krajině nebude  žádný  med.   Zajímavé  je
okolí městečka Bluff, kde je na severní straně řada vysokých skal. Silnice  je  vidět  na  kilometry  dopředu,
což ještě zvyšuje dojem velkého prostoru. Postupně  přibývá  stolových  hor  a  hřebenů,   předzvěst  dnešního
vrcholu. Mexican Hat (mexický klobouk) je zajímavý útvar kousek před mostem přes řeku San Juan. Frčíme  dál  a
za několik minut se nad obzor vyloupnou první útvary Monument Valley –  sice  proti  slunci,   ale  famózní  !
Stavíme a děláme první fota z vyhlídky, odkud běžel Forest Gump.
Projedeme mezi útvary Eagle Messa a Stagecoach a odbočíme ke kase nedaleko Mitchel Messa.  Neplatí  zde  roční
průkaz pro národní parky, ale vstupné 20$ / vůz je přijatelné. Pak jedeme po prašné cestě klasické  kolo  mezi
stolovými horami a byť se jedná trochu o bůčkov, je to super. Tím, že  jsme  zde  pozdě  odpoledne  již  počet
lidí není tak vysoký a slunce postupně zabarvuje útvary do červena. Občas  zastavíme  a  jdeme  pár  minut  na
zajímavé body a vyhlídky, 2 hodiny uplynou jako voda. K tomu nám ve vágnu hrajou Tři Sestry, no stres.
V 6 večer při západu slunce odjíždíme, k pumpě Shell u města Kayenta se  dostáváme  už  za  tmy.   Chtěl  jsem
koupit pivsony, ale prd, nevedou (to jsou móresy). Na křižovatce US 180 a AZ 98 zabočíme za  sever  a  za  tmy
směřujeme do Page, tam dorazíme v půl  deváté.   Před  městem  vidíme  osvětlenou  uhelnou  elektrárnu  Navajo
Generating Station, které má pouhé dva měsíce provozu před sebou. Ubytování máme v motelu  Roadway  Inn  přímo
v centru. Tentokrát jsme se rozšoupli a vzali dva velké  pokoje,   cena  asi  80  $  za  jeden  byla  solidní.
V obchodáku Safeway bereme pivsony, mohutná nabídka až se  tají  dech  a  ty  libové  ceny  a  pak  na  motelu
provedeme zhodnocení dne.
Pondělí 14.10.
 
Po dvou dnech delších přejezdů bude ten dnešní víc na pohodu, budeme se pohybovat pouze  v  okolí  města  Page
čítající 7500 obyvatel. Může se to zdát málo, ale v okruhu s průměrem řekněme 200 km je  to  zdaleka  největší
sídlo ! Město je tedy přirozeným turistickým centrem pro výlety do okolí  a  poskytuje  vše  potřebné.   Počet
obyvatel šel výrazně nahoru v 60.letech kvůli stavbě přehrady Glen Canyon Dam. Po trochu lepší  snídani  (bylo
i vařené vajuldo) jedeme v 8:30 na první zajímavost, a  to  Horseshoe  Bend  –  podkovovitá  zákruta  na  řece
Colorado 7 km jižně od města. Zaplatíme vstupné 10 $ na vágn (v pohodě) a jdeme  asi  půl  kilometru  k  první
vyhlídce. Ta leží asi 300 metrů nad řekou a není problém jít přímo na hranu a koukat do  velké  hlubiny  dolů.
Až z toho trochu mrazí, hlavně Honzík má trochu obavu … Postupně projdeme pár set metrů vlevo i vpravo,   lidí
zatím není až tolik, ale  postupně  to  houstne,   při  odchodu  potkáváme  téměř  nepřetržitý  proud  lidí  a
parkoviště je skoro plné.
Druhá zajímavost v plánu je Water Holes Canyon (dá se říci kaňon vodních děr) ležící 5 km na jih.   Pískovcová
soutěska, kde teče voda velmi vzácně – zpravidla při přívalových deštích  –  nabízí  zajímavou  hru  světel  a
barev. Někde ani není vidět nebe, jak je úzká a hluboká. Známější kaňon tohoto typu – Antelope Canyon  –  jsme
úmyslně vyřadili a zvolili tento, neboť nemáme zájem se tlačit v davu, nehledě na nižší vstupné, které  i  tak
dosahovalo astronomické částky 56 $ / osoba. Území totiž  patří  Navahům  a  ty  si  prohlídku  nechají  tučně
zaplatit. Nakonec jdeme tři (Michal, Tomáš a já), Honza zatím  bude  honit  foťákem  kamiony  na  US  89  tzv.
Paningem. Do odjezdu na výchozí bod čekáme skoro 3 hodiny,  naštěstí  jsou  lavičky  zastíněné,   takže  silné
arizonské slunce nevadí.
Ve 12h jedeme dodávkou řidič + průvodce + pouze my tři na výchozí bod asi 3 km daleko  a  čeká  nás  hodina  a
půl pomalé a pohodové procházky. Focení povoleno, ale natáčení nikoliv. Průvodce nám povídá  o  kaňonu  a  jde
trochu před námi, aby vypátral případné hady. No brrr. Po 5 minutách sestupujeme mezi  skály  a  začíná  první
úzká část. Načervenalý pískovec tvoří zajímavé tvary vymodelované prudkou vodou  (když  dorazí),   které  jsou
různě nasvícené. Nádhera, je ticho a klid a oceňujeme, že jsme sami. Pak se kaňon  trochu  rozestoupí  a  zase
zúží, v jednom místě se Tomík málem zapresoval břuchem :-) Okolo půl  druhé  jdeme  do  finále  a  po  schodem
nedaleko silničního mostu přicházíme k výchozímu bodu. Velká cedule upozorňuje,  že  dýško  je  velice  ceněno
(jak by ne !), tak průvodci dáme 5 $, poděkujeme a uděláme společné foto.   Stálo  to  za  to  a  jsme  velice
spokojení.
Ve 2 odpoledne jsme na vyhlídce na přehradu Glen Canyon Dam. Tam skoro nikdo není,  takže  si  konečně  otevřu
pivsona ha ha. Přehrada vysoká 220 metrů (4.nejvyšší v USA) byla postavena v letech 1956  –  1966  a  naplnění
trvalo až do roku 1980. Výkon je 1320 megawatt, druhý největší na jihozápadě po  Hooverově  přehradě.   Jezero
zadržené hrází se jmenuje Powellovo podle člověka, který první projel kaňonem Glen v roce 1869 na člunu.   Pak
přejedeme most těsně před hrází a na chvilku se stavíme v návštěvnickém  centru  lehce  se  dovzdělat  ha  ha.
Měli jsme ještě zájem se jet podívat přímo k jezero do rekreační oblasti Wahweap, ale za vjezd  chtěli  příliš
vysoké výpalné, tak točíme zpět na město.
Jako poslední zajímavost dne se jedeme podívat na uhelnou elektrárnu Navajo Generating  Station.   Tři  komíny
vysoké 236 metrů tvoří dominantu od východu. 18. listopadu  bude  ukončen  provoz  elektrárny  po  46  letech.
Dopravu uhlí zajišťovala elektrizovaná trať Black  Mesa  and  Lake  Powell  Railroad,   poslední  vlak  přijel
26.srpna. Trať vede od dolů u města Kayenta a je dlouhá 126 km, napájení bylo nezvykle vysoké 50  kV.   Provoz
zajišťovali lokomotivy E60C-2, které původně dodala GE pro Mexiko. Teď je trakce  už  vypnutá  a  na  několika
místech jsme viděli prověšené vedení. Na východě lze vidět mohutný skalní útvar  Spící  Indián  a  pak  jedeme
zpět.
Na motelu si dáme chvilku odpočinek a za soumraku jdeme na večeři. Nejprve  se  ale  stavíme  na  aperitiv  ve
Fiesta Mexicana Restaurant a dáme si Margaritu, populární nápoj v USA a Mexiku.   Je  to  koktejl  z  tequily,
pomerančového likéru a limetkové šťávy. Barman – nerudný mexičan – nás trochu přehlíží,   ale  po  5  minutách
bere objednávku. Pití je pro nás nezvyklé chuti, ale dobré, silné a člověk jej za  chvíli  cítí  v  kebuly  ha
ha. Pak popojdeme vedle do Big John's Texas BBQ na jídlo. Chvilku čekáme ve frontě u pultu,   neboť  všude  je
plno a musíme vyčkat přidělení stolu (žádné že si člověk sedne kam chce).  Místa  u  delšího  podélného  stolu
sdílíme se třemi němci ze Saska a trochu hodíme řeč. Na stole je velekýbl  buráků,   takže  loupeme  a  šlupky
házíme na zem jako všichni, je to takové buranské :-) K jídlu mají hlavně  věci  z  grilu,   samá  nezdravost,
většinou si dáváme výběr (sampler), kde jsou uzená žebra, klobása, pečené maso atd.   Pivo  je  bohužel  jenom
lahvová třetinka za 5 $, ale co už, na suchu nebudeme. K tomu hraje na  pódiu  hudba  směr  country  a  rocku,
došlo i na Dire Straits a docela jim to šlo. Celkový dojem je správně echt americký.   Pak  zbývá  už  se  jen
odkulit na motel a říci, že dnešní den byl zase super.