Dovolená 2009 - Chile na přelomu února a března - 24.2. až 9.3.

Kliknutím na název kapitoly se též dostanete do fotogalerie.

1.část - Cesta letadlem a první den v Santiagu de Chile (úterý a středa 24. a 25.2.)
Zpáteční letenka Berlin - Madrid - Santiago de Chile se společností Iberia stála velmi slušných 21 600 Kč. Odlet z Berlína byl v úterý v 19:30, k cestě do německého hlavního města jsme využili vlak EC 378 "Carl Maria Von Weber" s odjezdem z Kolína v 9:43, Berlin Hbf příj. 15:18. V Berlíně máme 2 hodiny času, než odjedem autobusem na letiště Tegel, tak se jdeme podívat k Říšskému sněmu a Brandenburské bráně. V letadlech jsme strávili téměř 16 hodin, první část do Madridu trvala necelé 3 hodiny a ta druhá do Santiaga hodnotných 13 hodin. Závěrečné 2 hodiny jsme letěli nad Andami a poté sestupovali do hlavního města Chile, výhledy byly vskutku nádherné !
Po příletu v 9:35 (-5h oproti našemu času) jsme jeli autobusem do centra ke stanici metra Los Heroes a dále jsme pokračovali podzemní dráhou do stanice Baquedano. Nedaleko jsem již dopředu zabookoval ubytování (jako jediné z dovolené) v Hostal Amazonas na Plaza Italia. Dvojlůžkový pokoj s koupelnou vyšel na slušných 40 Euro/noc, vůbec než hostel mi to přípomínalo ubytování typu Bed and Breakfast. Po malém odpočinku jsme šli do centra, omrkli Plaza de Armas a okolí a pokračovali na oběd do průvodcem doporučené restaurace (Žaponské ha ha). Následoval menší výšlap na Cerro San Cristobal, což je asi 700 metrů vysoký kopec severně od historického centra s hezkým výhledem na město a blízké hory. Dolů jsme jeli pozemní lanovkou a den zakončili nedaleko dolní stanice ve čtvrti Bella Vista ve venkovní hospůdce u dvou litrových piv pro každého za přijatelných 55 Kč / litr v přepočtu. To se pak spalo ! A jaký byl dojem z prvního dne ? Veskrze pozitovní - město působilo upraveným dojmem, skoro až evropsky, jenom provoz na ulicích byl živelnější. Plaza de Armas a okolí mělo zajímavou koloniální atmosféru díky barokním kostelům a palácům. Lidé, se kterými jsme se dostali do styku byli v pohodě a otevřenější k hovoru než je tomu obvyklé v Evropě.

2.část - Druhý den v Santiagu (čtvrtek 26.2.)
Ráno jsme po celkem vydatné snídani šli západním směrem po "Alamedě" k vršku Santa Lucia. Na něm je nádherný park a několik rádobyantických staveb, ale než jsme šli na omrk tak po mně u vchodu hlídkující policistka chtěl zapsat jméno do knihy návštěv. Moc to smysl nedávalo, páč z parku jsme odešli opačným směrem. Z vrcholu asi 70 metrů nad okolím byl docela hezký výhled a chvíli nás doprovázela dvojice toula vých psů. Těch je mimochodem v Chile obecně hodně, nepůsobí ale příliš zbědovaně. Další cesta vedla na severozápad k budově bývalého nádraží Mapocho, která dnes slouží jako kulturní centrum. Uvnitř v hale byl nádherný klid silně kontrastující s provozem na ulicích okolo. Z této stanice vyjížděly vlaky do přístavního města Valparaiso; i přes poměrně nevýhodné vedení tratě oklikou okolo hor oproti přímé dálnici jezdilo i v únoru 1986 na této trase cca 8 párů vlaků osobní přepravy. 17.2. došlo k velkému železničnímu neštěstí u Queronque (část Limache), při srážce dvou elektrických jednotek AES zahynulo 58 lidí a 510 bylo zraněno. Záznam z nehody je zde. Udává se, že toto neštěstí bylo jedním z hlavních důvodů ukončení osobní dopravy do Valparaisa. Poměrně krátký příměstský úsek Limache - Viňa del Mar - Valparaiso převzala společnost Merval, což je "dcera" státních drah EFE. V letech 1991-2 se na krátké období obnovila doprava Santiago - Valparaiso, ale nikoliv na nádraží Mapocho, nýbrž tunelem "Matucana" a posléze úvratí na Estacion Central neboli Alamedu. Asi to moc úspěšné nebylo, neboť Merval jezdil na Alamedu necelé dva roky a definitivní konec. Dnes slouží úsek Santiago - Limache pouze nákladní dopravě; pohled na americké diesely pod konzolemi trakčního vedení (ovšem bez trolejového vedení) působí poněkud melancholickým dojmem.
Ale nechme toho, je tady nedaleké Mercado Central a pará dní oběd ! Já jsem si dal čerstvé mořské plody v polévce zvané Paila marina, BJ měl cosi též mořské ho co údajně působí jako afrodiziakum, číšní ci z toho měli docela srandu ha ha. Po obědě jsme jeli metrem na Estacion Central, abychom přesně věděli odkud  zítra pojedeme vlakem na jih. A pak následoval hodnotný šotozážitek, a to návštěva 10 minut chůze vzdále ného železničního musea v parku Quinta. Tomu jsme věnovali asi 3/4 hodiny a po občerstvení u vchodu sklenicí ovoce a kukuřice zalité nálevem jsme se vrátili do centra, tentokrát pěšmo přes Barrio Brasil. Tato čtvrť působila trochu omšelým dojmem, ale bylo vidět i dost renovovaných domů, evidentně se dostá vá do lepších časů. Ve středu města jsme si prohlé dli zvenčí prezidentský palác Moneda a poslechli   trochu hudby na Plaza de Armas. Večer jsme se vrátili na pokoj, BJ chtěl jít ještě do Bella Visty na pivo, ale mě nějak loupalo v bojleru (dnes jsem si skoro jist že z oběda) - naštěstí z toho nic nebylo, ale i tak jsem si dal raději odpočinek na lůžku a věnoval se četbě depresivní knížky Cesta od Cormaca McCarthyho.

3.část - Cesta na jih, Temuco a Puerto Montt (pátek a sobota 27. a 28.2.)
Tak a je tady pátek a čas vyrazit na jih. Po snídani dobalíme a jedeme metrem na Estacion Central, což je výchozí stanice pro vlaky do Chillanu. V době naší návštěvy jelo do tohoto města 7 párů dálkových vlaků pod značkou TerraSur, které urazí vzdálenost 399 km za slušné 4 hodiny a 30 minut průměrnou rychlostí 87 km/h. Jízdenka stála 10 500 pesos (1000 pesos = 36 Kč, čili cca 396 Kč) pro každého a v 9:15 se nalodíme do 3 vozové elektrické jednotky UTS 444 s odjezdem v 9:30. Trať Santiago – Chillan – Temuco je elektrizovaná a první část do San Fernanda (138 km) je dvoukolejná – vyjma vlaků Terrasur je zde hustá příměstská doprava vlaky „Metrotren“. Náš vlak jede opravdu svižně, maximální rychlost odhaduji na 130 - 140  km/h. V polovině vzdálenosti si skočím do Cafererie pro pivko (25 Kč v přepočtu za třetinku v pixle) a pak si společně s BJ ještě jedno necháváme donést přímo na místo sezení ha ha. Jinak na palubě byla hezká přezaměstnanost – na cca 100 ks substrátu bylo 4 ks personálu. Do Chillanu jsme dojeli v 13:53 s náskokem 7 minut a poté se přesunuli na nedaleké autobusové nádraží, odkud jsme odjeli ve 14:30 do Temuca. Tam vlaky osobní přepravy bohužel aktuálně (v době dovolené i v srpnu 09 kdy píšu tyto řádky) nejezdí, vyjma zhoršení parametrů tratě za to může i obtížná finanční situace EFE. Přitom ještě v roce 2007 ještě jezdily dva páry vlaků (denní a noční) Santiago – Temuco sestavené z rekonstruovaných vozů španělské výroby. Škoda …
Cesta autobusem se společností Turbus trvala 4 hodiny, vůz byl celkem pohodlný, ale čím blíže k cíli tím více jsem se těšit na dojezd, páč mi v autobusech chybí cosi jako „osobní“ prostor a možnost se prošmajdnout. Cestou po panamerické dálnici jsem si všiml u krajnice stojících malých domečků s křížky a jmény obětí silničních nehod. Autobusové nádraží v Temucu je na kraji města, do centra jsme dojeli „kolektivem“. Město působilo oproti upravenému Santiagu docela živelným dojmem, domy až na nejbližší okolí náměstí byly trochu unavené a ulicím vládl silný provoz. Dle chytré knihy (= průvodce Rough Guides) jsme hledali ubytování v hotelu Don Eduardo, ale náhodou jsme narazili na hotel Bayern, tak jsme vzali za vděk jím. 60 dolarů za noc je na místní poměry trochu více, ale měli jsme hezký pokoj s příslušenstvím a ráno opulentní bufetovou snídani ha ha. Po zabydlení jsme v 8h vecěr vyrazili „do vsi“, zašli na večeři na Churrasko (grilovaná flaxa) a den zakončili litrovým pivem v hospodě nedaleko hotelu. Byl to docela pajzl, osazenstvo na nás koukalo poněkud pochybně, tak jsme po jednom kousku raději zaplatili a šli spát.
V sobotu po opulentní snídani jdeme do centra a sháníme „kolektivo“ na autobusové nádraží. To se nám i přes dotazy 3 lidem nedaří (každý nás posílal jinam ha ha), tak bereme za 2000 pesos taxála. V 11:00 odjíždíme se společností Cruz del Sur do města Puerto Montt, kam trvá cesta 6 hodin. Autobus jede většinou po dálnici, občas zajede do města ležící nedaleko panamerikany, jenom zajížďka do Valdivie je poněkud z ruky (cca 30 km). Bohužel čím více na jih, tím více deště a do cíle jsme přijeli za vydatného deště. Posečkali jsme než přejde největší slejvák a díky chytré knize nacházíme ubytování v Hostal Pacífico 5 minut chůze od autobusáku. Přijatelný 2-lůžkový pokoj sice s mizerným výhledem, ale zato s příslušenstvím nás vyšel na 22 000 pesos (cca 790 Kč) i se snídaní. Počásí bylo furt nic moc, ale přesto jdeme na kratší omrk města a cestou si dali obědovečeři v „La Navy“. Trochu spartánsky zařízená restaurace nabízí široký výběr jídel „co moře dá“ za bezkonkurenční ceny, vynikající Paila marina vyšla na 2000 pesos a za dalších 1000 byla „cerveza de litro“. Po zaplnění bojleru jsme se šli projít k moři a na krytém molu nás místní mládež pozvala na pivo. Docela jsme si užili zábavy při lámané anglicko – španělské konverzaci. Zítra máme v plánu výlet na ostrov Castro, ale počasí za mnoho nestojí, tak je dost možné že s toho sejde.

4.část - Valdivia (neděle 1.3.)
Deštivé počasí pokračuje, tak jsme zabalili a vyrazili severním směrem doufaje že třeba okolo Osorna bude znatelně lépe. Cesta autobusem společnosti Turbus s odjezdem v 10:15 trvala necelé 2 hodiny, nicméně v Osornu bylo to samé hnusčasí, tak po 3 hodině pokračujeme ve 13:00 tentokrát s firmou JAC do Valdivie. Ve tři hodiny odpoledne jsme v cíli a dumáme co dál, zda pokračovat do Puconu nebo se zde ubytovat a vynajít informace o počasí, páč i zde je to takové všelijaké. Rozhodování nám usnadňuje solidně vypadající pán nabízející ubytování i s odvozem z autobusového nádraží za 16 000 pesos (576 Kč). Tak to bereme s tím že se aspoň podíváme po tomto městě, kde se kdysi usadilo plno německých osadníků. Naše ubytování je nevelká místnost obložená dřevem, ale příslušenství je hned vedle vchodu a ve společenské místnosti je hlemýždí internet ha ha. Tam jsem zjistil že dnes je hnusně na celém jihu ale zítra má být hlavně okolo Puconu lépe, tak v pondělí hurá tam. Odpoledne jdeme na autobusák zjistit odjezdy spojů a pak pokračujeme do centra na nábřeží řeky Calle Calle. To vlastně není ani řeka jako spíš mořská zátoka a díky tomu se na kamenném nábřeží rozvaluje plno lvounů (sea lions). Vidět takové obludy na vlastní oči na pár metrů je opravdu zážitek ! Občas se najde v davu okounějících odvážlivec co popojde metr dva k nim, ale lvouni jej za podivného chrochtání vyženou zpět ha ha. Pak si zajdem na jídlo do restaurace „El Mesin del Mar“ a na nákup do chrámu konzumu – tam jsme nakoupili vše mimo pečiva, páč je na váhu, nikoliv na kusy a u pokladny bylo jako nezpůsobilé odbavení vyřazeno ha ha. Navečír se jdeme podívat na druhou stranu města na most nazvaný stejně jako řeka Calle Calle a tam si dáme rozchod, já pokračuji podívat se na nádraží. To se nachází půl kilometru jihovýchodním směrem a je v dost zbědovaném stavu. Osobní doprava byla ukončena dle mého odhadu v polovině 90.let a budova od té doby chátrá, zarostlé kolejiště je plné odstavených šrotoidů. I okolí působí poněkud unaveně a poté, co mne sleduje pár týpků dávám raději zpátečku. Večer před spaním ještě využiju low speed internet (ha ha).

5.část - Pucon a národní park Huerquehue (pondělí a úterý 2. a 3.3.)
Ráno jsme něco pojedli z vlastních zásob a v 9:30 jedeme s JAC do Puconu, kam dorazíme ve 12:20. Dumáme kde se ubytovat, opět díky chytré knize nacházíme hezký pokoj za 20 000 pesos (720 Kč) v podniku stylu B&B zvaném "La Tetera", který se nachází 2 bloky od hlavní třídy. Odpoledne se jdeme projít po městě a dorazíme i k k jezeru Villarica, od kterého je hezky vidět funkční sopka stejného jména s vrcholem (2847 mnm) v oblacích. Na tuto horu se pořádají skupinové špacíry a ve městě jsme na ně viděli dost upoutávek, no mně se tam vzhledem k mohutné sněhové čapce až tolik nechce, tak aktivitu v této věci nechávám BJ-ovi, který se k tomu ale moc nemá ha ha. K večeru jdeme menší okruh (7 km) severozápadním směrem a cestou potkáváme 2 psy, které BJ krmí. Málem jsem zapomněl: jeho náklonost k psům se projevila tak, že ve Valdivii zakoupil pytel krmení a vybrané šťastlivce jím obdarovával (hezké že ?). Cestou jsme potkali zajímavý pár - Američana s thajskou manželkou , ptali se nás kam dojdou a trochu jsme se zakecali. K večeři jdeme do stejkovny a dáváme si lomo medium. Majitel La Tetery se ptá co máme zítra v plánu a doporučuje nám výlet do národního parku Huerquehue. Já jsem pro a BJ časem také, tak počítáme s tím, že zítra v 8:30 pojedeme kolektivem k bráně NP.
V úterý nám připraví snídani o 20 minut dříve (v 7:40), abychom bez chvatu stihli mikrobus v 8:30. V Puconu jsou 4 autobusová nádraží, ale naštěstí na dohled od sebe, tak v pohodě nalézáme to potřebné a zakupujeme zpáteční zvýhodněné jízdenky do NP Huerquehue. Potkáváme opět americký pár, jedou s námi do NP. Cesta trvá 50 minut, zpočátku vede po asfalové silnici, ale v polovině se z ní stane prašná polňačka a čím blíže k cíli tím hůře ha ha. Na bráně u jezera Tilquilco jsme zaplatili vlezné 4000 pesos (144 Kč, na místní poměry trochu dost) a u mapy přemýšlíme kam se vydat, do 17:00 kdy je odvoz zpět času hodně. Nabízí se dvě možnosti - spíš údolím k 3 jezerům (Toro, Chico a Verde) nebo na vrchol San Sebastian (1920 mnm). BJ je spíš pro kopec, já mám spíš názor neutrální, tak jdeme tady hore. První hodina špacíru vede do pěkného krpálu a chvílemi je to jako v džungli, takovou hustotu porostu jsem dlouho neviděl. Pak příjdeme na náhorní plošinu Quinchol, kde si dáme pauzu a věnujeme se obzírání a focení okolí. Všude kolem jsou vidět araukaniové stromy a celé scenérii vévodí bílý kužel vyhaslé sopky Lanin (3747 mnm). Postupujeme dále, zpočátku po náhorní plošině, ale pak se z cesty stane pěšina s čím dál větším stoupáním a postup se výrazně zpomalil. Shodujeme se, že až na San Sebastian to asi nevyjde, na pohodové zdolání nám chybí zhruba hodina času, škoda. Ale i tak to stálo za to, ve výšcce okolo 1700 mnm končíme a při odpočinku vidíme kužely sopek Lanin, Quetrupillan a Villarica. Na zpáteční cestě si obejdeme ještě Quinchol circuit a za pohodového sestupu jsme v 16:20 dole. Ušli jsme asi 16 km s převýšením 870 metrů; dole u brány si říkám jaká je škoda že zde není občerstvovací stánek, do odjezdu by jedno či dvě piwka jenom zasyčely ha ha. Po návratu plným mikrobusem do Puconu (stáli jsme) hodíme věci na pokoj a jdeme na večeři. Tentokrát nás zaujme přímo na hlavní třídě upoutávka na pitcher, což je 2 litrový džbánek plný točeného piva za 4000 pesos (144 Kč), jídlo je pak vedlejší ha ha. No já si dávám výbornou rybu s "puré" (bramborová kaše), BJ taky něco co plavalo ve vodě. Potřetí a naposled se setkáváme s američany, pán se ptá jak nám chutná, dobře a díky. Na pokoji ještě nad chytrou knihou dumáme co zítra, rozhodujeme se pro NP Las Nalcas Malalcahuelo. Večer při usínání se mi promítají obrázky z dnešního špacíru, paráda !

6.část - Výstup na sopku Lonquimay (středa a čtvrtek 4. a 5.3.)
I když je městečko Malalcahuello vzdálené vzdušně 110 km, cesta zabere 6 hodin, jelikož silniční spojení vzhledem k hornatému terénu vede oklikou. Cesta autobusem je na tom ještě o trochu hůře, musí se jet přes Temuco a Curacautín. V 10:20 jsme odjeli s JAC midibusem do Temuca, kam dorážíme po 2, 5 hodinách. Vůz byl na odjezdu z Villarici pěkně natřískanej, ale my máme místa na sezení již z Puconu. Při příjezdu do Temuca se průvodčího lámaně ptám, odkud jezdí spoje do Curacautínu - dozvídám se že kolektiva vychází z "městského" autobusového nádraží a že nám zastaví poblíž. Před 13h jsme na místě; nejedná se ani tak o autobusové nádraží jako o o stanoviště jednotlivých společností podél ulice. Okolí působí oproti upravenému Puconu dost zanedbaně, chvíli bezúspěšné pátráme odkud to sakra jezdí, až náhodou na křižovatce narazíme na mikro do Cuiracautínu, které stojí na červenou. Nástup a výstup mimo zastávky je i u dálkových spojů běžná věc, natož u mikrobusů. Tato část cesty zabrala 1, 5 hodiny a po půl hodině čekání pokračujeme s "Buses Erbus" do Malalcahuella. Kužel sopky Lonquimay čnící nad okolí je čím dál větší, působí opravdu monstrózně. Cesou autobusem si všímám násepů a zářezů okolo, zde musela vést trať ! Doma zjišťuji, že se jedná o tzv. Transandino Sur. Tato trať měla být hlavní spojnicí oblasti Temuca a Concepcionu s Argentinou, ale byla bohužel postavena pouze na hranice a jako taková spíš živořila, v roce 1982 byla zrušena osobní doprava a v roce 1993 nákladní. V 16:20 vystupujeme 3 km před městečkem, protože nám chytrá kniha radí se zde ubytovat v Hostalu Suizandina, který vedou manželé původem ze Švýcarska. Ti jsou ale pryč a tak nám místní hospodyně nabízí ubytování buď v hlavní budově nebo ve většíchatě, kde jsou 4 ložnice in-suite. Bereme chatu, vypadá lépe. Ubytování nás vyšlo trochu dráž, páč bereme polopenzi, jiná možnost jídla než v městečku Malalcahuello není, jedna noc tak vyšla na 32 000 (1152 Kč) , no vzhledem k poloze v NP a servisu to bylo přijetelné. Odpoledne trávíme odpočinkem na louce za chajdou, čtu si a popíjím litrové pivko. Podaří se mi i vyfotit jakého si hada, syčel na mě festově ha ha. V knize jsme se dozvěděli, že nedaleká sopka Lonquimay (2865 mnm) patří mezi nejsnáze dostupné v Chile a já jsem tedy pro. BJ chvilku váhá, ale nakonec nám majitel zařizuje na zítra odvoz na půl osmou ráno. Dostáváme ještě pár rad co a jak a po večeři jdeme trochu dřív spát.
Budíček jsme měli v 6:40, no moc se mi z postele nechtělo, ale co se dá dělat, špacír volá ! Za 5 minut půl osmé jdeme do hlavní budovy, kde si bereme místo snídaně hodnotný balíčel (voda, 2 velké sendviče, jablko a tyčinka) a zdravíme se s řidičem auta, který nás doveze na úpatí sopky do výšky 1750 mnm. Cesta trvá 3/4 hodiny za poněkud vyšši cenu 15 000 pesos (540 Kč), ale jiná možnost dopravy není. Začátek výšlapu je u informační cedule, kde se s řidičem lámaně domlouváme na zpáteční dopravě - bude náš čekat v 16h a pokud to zvládneme dříve, máme jít zpět a vyzvedne nás na cestě. Počasí je nádherné, ale je docela chladno, že se uživí i lehká bunda. Okolí sopky je tuze pusté a vypadá to trochu jako na měsíci, stejně tak mi to připomíná střední část Islandu, který jsem navštívil v létě 2003. První polovina výstupu je celkem v pohodě, nejdřív se jde skoro po rovině (dokonce se chvíli klesá) a poté do mírného kopce, lávové pole je ale ztuhlé a jde se po něm dobře. Cestou nacházím hůl a později jsem si liboval, že jsem si ji vzal ! Ovšem po hodině a půl chůze je svah prudší a cesta se stane namáhavou, boty se boří do strusky a ta se nádavkem sype dolů ! To je ale pešek, občas na tři kroky nahoru je jeden dolů ! Nejhorší úsek byl asi ve 2/3 vzdálenosti, kde se šlo po poměrně strmé hraně, že by případný pád mohl mít nedozírné následky. Tam jsem dokonce na chvíli uvažoval, zda toho nenechat, ale po zdolání tohoto úseku byl další postup snažší - byť stále po strmém, ale pevném terénu. Výšlap také znepříjemnňovaly prudké poryvy větru (na ně nás upozorňovali i v La Suizandině), takže člověk se musel zastavit a počkat než přejde, no naštěstí moc dlouho netrvaly. Po 3 hodinách jsme konečně zdolali převýšení 1100 metrů a v 11:30 jsme nahoře !
Zajímavé informace a fotky z erupce jsou zde. Kráter je zahalen v oblacích, které se ale občas protrhají a nabízí se tak zajímavý pohled na prohlubeň plnou sněhu a ledu ! Připadá mi to jako z nějakého sci-fi filmu ... Po nezbytném focení se ještě trochu projdem okolo hrany a zahájíme sestup dolů, vyfoukaní jsme už dost (ha ha) a navíc tmavý povrch sopky polhcuje sluneční záření a začíná být nepříjemné teplo. Po 2 hodinách jsme na úpatí u dolní stanice lyžařského vleku (v zimě zde funguje sjezdovka, teď je vše zabedněné) a protože do 16h máme plno času, tak po odpočinku jdeme po cestě směrem k Malalcahuellu. Za celou dobu jsme potkali jedniného člověka (!), když jsme sestupovali dolů. Lehce po 15h jsme u chaty strážců parku a už se nám v tom vedru moc nechce jít dál, tak čekáme na odvoz zde. Moc dlouho to ale netrvá, v 15:30 se šťastně (pro nás ha ha) shledáváme a jedeme zpět. Vzhledem k dobrému času se chci projet podél zrušené tratě směrem na Argentinskou hranici (BJ zájem neměl a ani se mu nedivím ha ha), tak v 16:30 nastoupím do autobusu do městečka Lonquimay. Trasa železnice je v okolním terénu dobře znatelná a snažím se pořídit pár fotek, no osazenstvo autobusu na mě kouká dost podivně ha ha. Hlavní hřeb je průjezd tunelem "Las Raices", což je bývalý železniční tunel sloužící nyní silniční přepravě. Vzhledem k šířce je logicky jednosměrný a provoz je regulovaný semafory. Průjezd tunelem 4530 metrů dlouhým je fakt zážitek, řidič jede docela fofrem a stěny tunelu jsou chvílemi tu na jedné straně, tu na druhé tak 30 čísel od oken autobusu ! Půl hodiny času v Lonquimayi využiju na nákup pití a v 18 hodin jedu zpět s Bio Bio busem. Po návratu jdeme na večeři, jako včera byla opět velmi dobrá, salát a těstoviny a na úspěch dnešního dne si dáváme každý "cerveza de litro".

7.část - Cesta na sever, Los Andes a "Transandino" (pátek a sobota dopoledne 6. a 7.3.)
Přestože je La Suizandina vyhlášená mj. výbornou bufetovou snídaní, i dnes ji bohužel nestíháme, neboť odjíždíme již v 8h autobusem společnosti Bio Bio do Victorie. Dnes nás čeká dlouhý přesun na sever, chceme dojet do Santiaga nebo do Los Andes; opět jsme dostali alespoň balíček na cestu, muchas gracias ! Ve Victorii máme do odjezdu Tur Busu v 10:00 do Los Angeles půl hodiny času, tak rychle mkrnu "do vsi", ale nic zajímacího okolo autobusáku není. A pak již frčíme po panamerikaně na sever a po dvou hodinách přestupujeme v Los Angeles do Chillanu, kam přijíždíme ve 13:50. Zde následuje zrychlený přesun na nedaleké nádraží, jelikož ve 14:00 odjíždí Terra Sur do Santiaga, přičemž jízdenky kupuji 3 minuty před odjezdem ! Jinak pro zajímavost autobus ze kterého jsme vystoupili jel též do Santiaga, ale přestupem na vlak šetříme hodinu a půl (!) , nemluvě o pohodlí - nějak jsem byl už "přeautobusovanej" a na rychlou a pohodlnou jízdu vlakem jsem se opravdu těšil ! Cesta opět uběhla velmi rychle, přičemž jsem se samosebou zastavil i v cafeterii na tři třetinky v plechu ha ha. Díky jistému navatování jsme přijeli na Alamedu s náskokem 13 minut, čili jsme jeli 4 hodiny a 17 minut s průměrnou rychlostí 93, 1 km/h. Pro porovnání třeba u nás EC Praha Holešovice - Brno má průměrnou rychlost 93,3 km/h. Tak a díky dobrému času se rozhodujeme ještě pro pokračování do Los Andes, kde plánujeme dva noclehy. Pro přesun na autobusové nádraží Los Heroes využíváme taxál, který vozí železničbí zákazníky údajně za lepší cenu. Jenže cesta je díky hustému provozu dost pomalá a v polovině trochu lituju, že jsme nejeli metrem. Opět čekáme zhruba půl hodiny a v 19:00 nastupujeme do spoje společnosti Ahumada. Ve 20:15 jsme dorazili do Los Andes a zde mám díky chytré knize 2 tipy na ubytování. S menšími problémy se dostáváme na náměstí, kde má být hotel Plaza - ten najdeme, ale vchod je z druhé strany bloku a nějak nám uniká, safra. Při obcházení narazíme na ulici Manuel Rodriguez, kde má být druhá možnost. A skutečně, za 5 minut jsme u vchodu do soukromého ubytování typu pension - okolo krytého atria je několik pokojů. Za trochu spartánštější pokoj platíme 16 000 pesos (576 Kč) za první noc, chceme pobýt dvé noci, ale více hotovosti už není, zítra musíme rozmočit Eura nebo podojit baňkomat ha ha. Večer se jdeme ještě podívat do centra, okolo náměstí to docela žije, všude je dost lidí.
Po dvou dřívějších vstáváních si dneska trochu přispíme, v 8 hodin dostáváme jednoduchou snídani a jdeme do centra shánět směnárnu. To se za chvíli podaří a maje desítky tisíc pesos tak můžeme vyrazit do hor. Původně jsme chtěli jet až do Portila nedaleko Argentinské hranice, ale tam není žádná veřejná doprava, tak bereme za vděk taxálem jezdícím za pevné ceny do Rio Blanca. Již pár kilometrů za Los Andes cesta stoupá podél řeky Aconcagua do hor a po pravé straně je vidět "Transandino" - železniční trať, která zajišťovala v elektrické trakci mezinárodní spojení na ose Valparaiso - Mendoza. Bohužel dnes funguje jenom úsek dlouhý zhruba 35 km Los Andes - Rio Blanco sloužící priomárně pro přepravu železné rudy. Osobní doprava v celé trati byla zrušena již v roce 1978 a nákladní přežila vyjma zmíněného úseku pouze o 4 roky déle. Jako hlavní důvod se uvádí krutá zima roku 1982, která poškodila železnici na několika místech a vzhledem ke klesajícím objemům přeprav již nebyla opravena. Asi ve 2/3 jízdy vidíme ložený vlak jedoucí tak 20-kilometrovou rychlostí dolů do Los Andes, tak nám řidič zastavuje a pořizuji pár fotek. Při výstupu mu pak za to dám menší dýško, jinak zde totiž není zvykem nechávat v taxálu tuzéra. O půl desáté vystupujeme u několika domků a jednoho obchodu, což je podle taxikáře "centrum" Rio Blanca. Hm, překná díra ... Jdeme se podívat do bočního údolí směr Saladillo, ale nic moc zajímavého zde snad vyjma kolejí není, tak v 10.30 náhodou chytáme jeden z mála autobusů zpět do Los Andes.

8.část - Valparaiso a poslední den v Santiagu (sobota odpoledne a neděle 7. a 8.3.)
Odpoledne jedeme se společností Pullman Bus do Valparaisa. Trochu jsem neodhadl dobu jízdy, čekal jsem že když odjedeme ve 12:15 tak lehce po druhé budeme ve Valpu, ale cesta trvala dvě a půl hodiny, takže jsme přijeli až v 14:45. Do odjezdu zpět v 18:30 moc času nemáme, tak si projdeme alespoň část centra, která je známá mj. výtahy zvanými Ascensores. Nejprve jsme šli směrem k moři, ale mnoho zajímavého tam nebylo, tak další cesta vedla do čtvrti Cerro Bellavista. Použili jsme zdviž zvanou "Espiritu Santo" - po zaplacení 180 pesos jsme byli vpuštěni do archaicky vypadající kabiny, které se po chvíli za mohutného lomozu a skřípaní rozjela prudce vzhůru. Vskutku zajímavý zážitek ! V restauraci nahoře hned vedle horní stanice jsme si dali pozdní oběd. Využili jsme zvýhodněné menu zahrnující aperitiv, předrkm, hlavní jídlo (měl jsem rybu s bramborem) a lahvinku 0,375 l vína za 4500 pesos (162 Kč). Z oken byl hezký výhled do okolí, na moři bylo vidět i několik plavidel chilské armády. Poněkud unavení jídlem i vínem (ha ha) jsme pokračovali po Cerro Bellavista; zajímavé byly domky pastelových barev stojící v leckdy strmých ulicích. No schodišti dolů okolo zdviže Florida jsme chvilku obzírali provoz tohoto dopravního prostředku. Před 18 hodinou přicházíme na "Plaza Bernardo O'Higgins", kde je zajímavý antikvariátní trh. Chvilku se přehrabuji v knihách a pohledech, ale nic zajímacího jsem nenašel. Jinak to na náměstí dost žilo, lavičky byli plné lidí a třeba nedaleho trhu bylo asi 10 stolků pro karetní hry. V 18:15 jsme zpět na autobusovém nádraží, jakýsi dytrych hrající cosi na kytaru doufá, že mu pár drobáky přispějeme, ale my máme rozpočtovou krizi ha ha. Celkem únavná jízda do Los Andes, kam dorážíme za tmy trvala dokonce o 10 minut déle (2:40), páč ve Vině del Mar byla zácpa. Jinak pro zajímavost ještě v roce 1987 jezdily i vlaky osobní přepravy Los Andes - Valparaiso, které to zvládli za 2 hodiny a 40 minut. Nyní je tato trať stejně jako spojení Valpo - Santiago (viz 2. část; úsek Valparaiso - Llay Llay byl společný) deelektrizovaná a využita nákladní dopravou dieselovými lokomotivami. Večer v Los Andes ještě skočíme na jedno litrové pivko a malou pozdní večeři a hybaj na kutě.
Tak a je tady poslední den dovolené ! Ráno jsme srovnali účet za druhou noc a v 10:30 odjeli busem firmy Ahumada do Santiaga. Po příjezdu na Los Heroes jsme se ubytovali v hostelu Che Lagarto hned naproti. To jsme si ale naběhli ! Chytrá kniha psala o překném moderním hostelu, skutečnost byla znatelně horší - na nepříliš čistém pokoji byla pouze palanda, pochybný malý stolek a toť vše ! Cena byla jen o trochu nižší než při prvním ubytování v Santiagu (Amazonas House), jednoznačně to bylo nejhorší bydlení z celé dovolené. Raději jsme šli brzy pryč s tím, že se vrátíme pozdě večer. Na oběd jsme zašli opět do Mercado Central, tentokrát ale do jiného podniku. Měli jsme vynikající rybí polévku a jako hlavní chod byla směs morškých potvor, hlavně krevet v jakési omáčce. S plným bojlerem jsme se dovalili na Plaza de Armas a na lavičce relaxovali a pozorovali šrumec kolem. Na chvilku se vedle nás posadil starší velmi slušně vypadající pán a vysvětloval jakési politické záležitosti v Chile a jak to všechno vlastně je, docela zajímavé. Příjemnou atmosféru kazila jakási polohysterická kazatelka, které chvílemi vyloženě řvala do mikrofonu. Po slehnutí oběda, ktery měl zítra ještě dohru (ha ha) jsem obešli ulice okolo náměstí a nasávali páteční atmosféru - lidé se všelijak bavili, na několika místech se třeba tancovalo s tím, že se mohl zůčatnit kdokoliv. Pozdě odpoledne jsme se rozešli s tím, že se sejdeme v 17h na Plaza de Armas. Jel jsem metrem na Estacion Central, chtěl jsem ještě jednou vidět tuto nádhernou stavbu a nasát atmosféru okolí; v nedaleké hospůdce jsem se posadil na dvě pivka a sledoval ruch ulice. Chvilku před pátou hodinou odpolední se shledávám s bratrancem a jdeme pomalu do parku Forestal. Ten je plný lidí, přičemž mnoho z nich nabízelo všelijaké věci k prodeji, něco jako bleší trh. Pozemní lanovka nás vyváží na vrch San Cristobal, kde pozorujeme západ slunce. Soumrak nad městem a postupné rozsvícení světel působí až trochu kýčovitě, ale atmosféra odcházejícího dne a vlastně končící dovolené je nádherná. Po 21. hodině jedeme jedním z posledních "funikulárů" zpět dolů, začíná mě ale trochu loupat v bojleru. No i přes to si sedneme ve čtrvti Bella Vista na posledního pitchera v Chile. Pro návrat na nevlídný hostel jsem navrhoval rychlejší cestu metrem, ale BJ chce jít pěšmo, tak se rozdělujeme a po hodině, kdy už dávno ležím v posteli se shledáváme. Od břuchu mi není zrovna nejlíp, ale docela brzo usínám i přes to, že vedle bydlí 4 ožralé hovada dělající neskutečný rámus ! Pokud se dostanete náhodou do Santiaga, Che Lagartu se vyhněte obloukem !
V den odletu (pondělí 9.3.) toho už moc zajímavého nebylo, mezi zlatý hřeb asi patří to, že jsme se ráno oba hezky posrali ha ha. Hold včerejší mořské plody si trochu zazlobili, tak jsme si zopakovali 2x komůrku a sprchu, což by na normálním ubytování bylo v pohodě, ale ne v kůče zvané Che Lagarto. Záchodů a sprch je tam totiž málo a navíc společné pro obě pohlaví, to se jen tak nevidí. Nicméně problém byl vyřešen, pro jistotu jsem si vzal jeden protisrací prášek od bratrance a pak jsme vyrazili na poslední hodinku do města. Hlavní účel bylo najít stanoviště splečnosti Centropuerto, která provozuje autobus na letiště, ale místo toho jsme narazili na Tur Bus, tak jsme jeli s nimi. U paláce Moneda jsme ještě shlédli slavnostní přehlídku a v 11 hodin odjeli na letiště. Po rychlém odbavení následovala malá svačinka za poslední pesa, ve 13:40 začalo sáčkování do letadla a ve 14:05 jsme odlétli domů, opět přes Madrid a vlakem z Berlína. Adios amigos !

Zpět na úvodní stranu Chile 2009