13.-15.den
Pátek 18.10.
Dost bylo Las Vegas, jedeme dál. Ráno město vypadá fádně a přichcíple, jakoby  veškerá  noční  sláva  odletěla
neznámo kam. Po I 15 míříme na jihozápad, okolí je pěkný sušákov. Ve městečku  Prim,   kde  je  velký  zábavní
park doplníme palivo a pak přejedeme z Nevady  do  Kalifornie.   Mezistátní  dálnice  vede  po  okraji  Mojave
National Preserve a všude je plno vysokých kaktusů. Jižně od Bakeru jedeme jakoby proti monstrózní  hoře  Cave
a pak se připojí trať Union Pacific, kde zrovna projíždí dlouhý vlak s uhláky.
Za městem Barstow, kde je významný silniční a železniční uzel zahneme na západ po CA 58. V  Hinkley  odbočíme,
abychom si dali trochu pauzu a rozhýbali se a zrovna pomalu projíždí  nákladní  vlak  BNSF  s  6  lokomotivami
vepředu a 2 vzadu, no to byla délka ! Slunce praží jak o život,  tady  se  dostat  mimo  civilizaci  musí  být
pěkný riziko. Za Boronem jedeme po severní staně Edwardsovy letecké základny, ale není  skoro  nic  vidět.   V
městě Mojave je letecké a vesmírné zkušební centru, na co upozorňuje postarší proudové letadlo  jako  památník
/ ukazatel. Na sever od města se chvilku  zastavíme  a  vidíme  plno  odstavených  civilních  letadel,   které
evidentně již nikam nepoletí, takový letecký hřbitov.
Z Mojave jedeme na západ do Tehachapi, kde se  na  chvilku  stavujeme.   Kluci  si  potřebují  vyfotit  školní
autobus a pak točíme / fotíme rozjezd kontejnerového vlaku BNSF se 4 stroji na začátku.  Úchvatný  šotozážitek
ha ha. Po vedlejší cestě „Woodford – Tehechapi Road“ jede asi 10 km  za  město  na  hlavní  hřeb  dne,   a  to
železniční smyčky Tehachapi loops. Hlavní trať Union Pacific, kde mají právo jezdit  i  vlaky  BNSF  překonává
výšku 23 metrů pomocí spirálového oblouku s průměrem 370 metrů, stoupání je  22  promile.   Postavena  bylo  v
letech 1875 – 1876.
Odpoledne tak strávíme dvě pohodové hodiny sledováním provozu, přičemž vše byly  vlaky  BNSF,   Union  Pacific
žádný ! Viděli jsem celkem 5 vlaků za sebou, sotva projel jeden  dlouhý  vlak  s  několika  lokomotivami,   už
zhora od Tehachapi sjížděl další spoj. Dovolím si tvrdit, že i pro nešotouše je  to  zajímavá  podívaná.   Pak
již sjedeme do Bakersfieldu, kde jsme zamluvili levnější hotel / motel Vagabond Inn nedaleko  centra  na  jih.
Původně jsme měli v plánu Roadway Inn, ale tam nám rezervaci zrušili kvůli nějaké neshodě s  platební  kartou.
Neva, Vagabund je docela OK s příjemnou mladou paní recepční, která nám poradí s restaurací na večer.
Chceme totiž do echt americké stejkárny, takže míříme k Hungry Hunter Steakhouse.  V  plánu  je  jít  pěšky  –
takže vyrazíme přes nedaleké centrum po Chester Avenue, kde je (normálního) lidu pomálu.  V  okolí  autobusáku
jsou podivné existence, no toto hezky začíná. Pak odbočíme vlevo na 23 ulici  mezi  rodinné  domy,   no  a  na
místě, kde se spojuje s 24 ulicí voláme Uber, protože silnice je rozkopaná a okolí je divné.
Při vstupu do restauračky je pult s uvaděčkou s dotazem zda máme rezervaci – nee,  takže  nám  doporučuje  dát
si něco k pití u baru a že za 20 minut pro nás obsluha přijde. OK, jedna slušná IPA a jde se  na  to.   Saloon
je plný, takže se čekání nedivíme, servírka se nám přestaví a po celou dobu se chová  velmi  vlídně  –  jasně,
je potřeba myslet na dýško ha ha. Dámáme si stejky, lidovka to není (30$ + aditiva),  ale  chuť  je  skvělá  a
atmosféra výborná. Kluci si ještě po jídle dávají dezert, to bych už nedal, takže  ještě  jeden  piwson  a  je
hotovo. Platím kartou a necháváme asi 12% tuzéra v keši,  slečna  je  spokojená.   Uber  do  hotelu  a  dobrou
stejkovou noc !
 
 
Sobota 19.10.
Poslední celý den v USA využijeme na návštěvu národního parku Sequoia asi 160 km severně od Bakersfieldu.   Ve
Vagabundu jsme měli nejhorší snídani za celou dobu – jen kafe a vafli se sirupem, jinak nebylo v  nabídce  nic
! Nečekali jsem lukulské hody, ovšem toto byla silná podmíra ! No nic, po CA 99 jedeme  placatou  krajinou  do
Tulare, všude jsou ovocné sady olbřímích velikostí. Z Tulare pokračujeme přes  Exeter  na  okresku  CA  198  a
začínáme stoupat do hor. Jezero Kaweah podjedeme z jihu a přes roztahaná turistická městečka  Three  Rivers  a
Hammond dojedeme k bráně národního parku.
 
Od brány na parkoviště u první zajímavosti Moro Rock je to „jenom“ 28 km, ale překonáme  výškový  rozdíl  1500
metrů do výšky 2040 mnm ! Silnice je plná zákrut a serpentin, takže jedeme celkem  pomalu,   také  okolo  jsou
tabule s upozorněním na divou zvěř. A pak vidíme první sekvoje ! Nejprve menší a následovně skutečné  giganty,
takže poprvé stavíme a jdeme se podívat blíže. Moro Rock  (2050  mnm)  je  žulový  skalní  útvar  kopulovitého
tvaru, na jehož vrchol vede 500 metrů dlouhá dobře zajištěná cesta.   Výhled  do  údolí  řeky  Middle  Fork  –
Kaweah je famózní, na východě je vidět hlavní hřeben Sierra Nevady s vrcholy přes 4000  mnm.   Snadný  přístup
znamená že je tam celkem dost lidu, ale neva, pivsona si otevřu, bo pitný režim je třeba dodržovat ha ha.
 
Poté jdeme nedaleký malý okruh mezi  velikány  a  obdivujeme  jejich  proporce.   U  paty  jednoho  stromu  se
postavíme vedle sebe jako měřítko a v pohodě se vejdeme. Některé stromy  jsou  dole  ohořele,   pozůstatek  to
lesních požárů, které přežijou bez velkých škod. Pak jedeme na východ skrze  minitunel  vykotlaný  ve  spadlém
stromu, je to dost známý obrázek. A taky podle toho to vypadá, je tam dost  lidu  a  fotí  /  filmují  průjezd
vozidel, takže se musí chvilku čekat.
  
Zaparkujeme na konečné u Crescent Meadow a jdeme menší špacír po Bobcat  Point  Trail  (něco  jako  stezka  na
rysí vyhlídku). Výhled je trochu slabší, ale vidíme Moro Rock z druhé strany a vůbec je to na pohodu.  Ono  je
to i počasím, které se fakt povedlo, slunce přelomu léta a podzimu svítí tak akorát.   Ještě  se  podíváme  na
Crescent Meadow, což je podmáčená louka, kde bývá večer vidět zvěř a jedeme zpět na křižovatku u  muzea.   Pak
se dáme na sever a za chvilku necháme auto na záchytném parkovišti a jdeme se podívat  na  generála  Shermana.
Tedy jenom já s Michalem, zbytek výpravy chytla nějaká lenora ha ha. Není to daleko, pouhý kilometr  a  určitě
to stojí za to. Generál Sherman je největší sekvojovec obrovský podle objemu, stáří se  odhaduje  na  2300  až
2700 let a výška je 84 metrů. Okolo je plno dalších velikánů  jen  o  něco  menších  rozměrů,   je  to  prostě
úchvatné.
 
No nic, je potřeba jet dál, bo čas letí a rádi bychom se dostali do nížiny ještě za světla.   Rozhodujeme  se,
že si projedeme okruh přes King Canoyn NP. Okolí vyhlídkové silnice je stále pěkné, jen to není  taková  bomba
jako průjezd mezi sekvojemi, takže po pár vyhlídkách dojedeme na hlavní křižovatku u Grant Groove  a  sjíždíme
dolu po CA 245. Silnice je samá zatáčka a těch 50 km, než  jsme  dojeli  na  rovné  úseku  nad  Woodlake  bylo
docela náročných. Ke konci jsem už trochu cejtil nevolnost, a nebyl jsem určitě sám, takže Tomík  na  5  minut
zastavil, abych si zachoval tvář haha.
 
V Exeteru stavíme u pumpy a kromě PHM kupujeme pivsony na večer. Jeden si hned bokem otevřu,  protože  z  těch
zatáček jsem trochu rozhozený a hned je mi lépe. Již za tmy jedeme po CA 65 do Bakersfieldu, kde se  na  kraji
zastavíme pro bagety s sebou v Subway. Jako dobrý, ale než křížový  výslech  u  pultu  by  bylo  dobré  mít  i
možnost si objednávku v klidu rozmyslet a naťukat někde na displeji. Na pokoji u  Honzy  a  Michala  provedeme
zhodnocení dne, je to trochu melancholické, že už se blíží konec výletu.
 
Neděle 20.10.
 
Odpoledne nám to v 17:20 letí, takže hlavní program dne je včas a bezpečně dojet  do  Los  Angeles,   nedaleko
letiště odevzdat vypůjčený vůz a připravit se na odlet. Mizernou snídani  na  hotelu  vynecháme  a  o  několik
bloků dále se stavíme v 24th Street Cafe, typickém podniku na echt  emerickou  snídani.   Je  to  sice  trochu
retro, ale jídlo je dobré a mají skoro plno. Pak jedeme na jih a  napojíme  se  na  I  5.   Ta  vzápětí  začne
solidně stoupat, neboť je potřeba překonat Tejon pas ve výšce 1263  mnm,   přičemž  Bakersfield  má  120  mnm.
Okolo dálnice jsou vysoké holé kopce v ranní mlze.
Za vrcholem se oblačnost protrhá a pomalu sjíždíme dolu. Celkem fádní okolí  naruší  Pyramidové  jezero,   což
je přehrada se skálou tvaru pyramidy uprostřed. Okolí I 5 začíná být více osídlené,  známka  blížící  se  mega
aglomerace. Projíždíme stále plynule velká předměstí  San  Fernando,   Burbank,   Glendale  a  rozhodujeme  se
podívat ke Griffitově observatoři. Celkem bez problémů dorazíme na Western Canyon Road a bereme  parkování  na
hodinu. Mírně svižně se podíváme na střechu stavby sloužící jako vyhlídka, je vidět  celá  mohutná  aglomerace
a v kopcích slavný nápis Holywood.
 
Pak se rozhodneme ještě projet přes Holywood do Santa Monica ležící  u  moře.   Pomalu  jedeme  přes  Holywood
Boulevard, což je známá ulice s hvězdami filmových a hudebních celebrit. Zaparkovat se zde přímo nedá,   takže
zastavíme na pár vteřin pro udělání několika fotek. Všude je plno lidu, je vidět že  místo  táhne.   Široká  a
dlouhá třída Santa Monica Boulevard vede přes Beverly Hills a je to tam  fakt  velký  bůčkov.   Velké  domy  s
upraveným okolím evidentně patří mezi vyšší ligu, jak z toho přiblblého seriálu z 90.let ha ha.
Santa Monica – chceme se podívat na molo na pláži, ale zase problém s  parkováním,   tak  auto  foukneme  mezi
činžáky, snad to nebude nikdo řešit. Stejně jdeme jenom na omrk, bo čas se krátí.  Pacifik  působí  nekonečným
dojmem, okolí pláže patří mezi opět zazobanou lokaci. Poslední přejezd do půjčovny je po komunikacích I  10  a
I 105, mnohaproudé autostrády působí až depresivně, provoz  je  naštěstí  plynulý.   Stejně  tak  bylo  svižné
odevzdání auta v Alamu nedaleko letiště, dobře navigují  kam  zajet,   zaměstnanec  letmo  zkontroluje  vůz  a
můžeme jít na autobusový pendl.
Při odbavení nás zaujalo, že nefungovaly pásy na zavazadla, takže  je  odnášeli  statní  nosiči,   snad  se  s
bagáží opět v Německu shledáme ha ha. Bezpečnostní prohlídka opět poněkud voser, protože se  bylo  nutné  zout
a dát obuv do kaslíku. Ty se používají i na osobní předměty,  fakt  hygiena  na  úrovni  :-(  Michal  zapomněl
vyndat notebook, takže způsobil malý bezpečnostní incident, ale nic vážného ha ha. Původně jsem  chtěl  pozvat
kamarády do saloonku, kde mám 4 vlezy za rok zdarma k platební kartě, bohužel se nachází v jiném  terminálu  a
bylo by nutné jít opět přes prohlídku. Tak to necháme být a jdeme do jednoho baru na pár piv typu IPA za  10$,
 abychom se připravili na odlet ha ha.
Odlet se kupodivu asi o půl hodiny opozdil, z historie jsme zjistili, že za poslední  měsíce  byl  téměř  vždy
včas a přílet do Mnichova s náskokem, což je důležité, abychom stihli vlak do Prahy. Jinak  k  cestě  už  toho
není moc co napsat, po večeři jsme dali pár piv a šťopiček, Honzík si  trochu  zazlobil  a  zopakoval  některá
německá slovíčka z České Sody ha ha. Já jsem v půlce Zelené Míle usnul a probudil  se  až  za  Islandem.   Pak
byla neděle, přistání se zpožděním a Uberem jsme na poslední chvíli stihli vlak  ve  Freisingu,   protože  nás
zdržoval traktor s vlečkou. Poněkud trpělivá jízda do Prahy byla bez problému a v pondělí  večer  jsme  dojeli
šťastně domů.
Závěrečné zhodnocení
Stručně řečeno, výlet se velmi povedl. Předně musím ocenit  kamarády,   se  kterými  jsem  cestoval,   protože
trasa výletu byla výsledkem všeobecné shody. Nikdy nenastala nějaká výrazná nakyslost,  což  je  jen  a  pouze
dobře. Pokud neměl někdo zájem o prohlídku určité zajímavosti, vždy byla  možnost  alternativního  programu  a
následnému sdílení zážitků. Řidiči prokázali velmi dobré schopnosti ukočírovat  tak  velký  vůz  jako  je  GMC
Acadia po trasách stovek mil za den. Velmi kladně hodnotím cestování vlakem, které bylo  při  včasném  koupení
jízdenek cenově přístupné, velmi pohodlné  a  kupodivu  slušného  dodržování  jízdního  řádu.   Jasně,   cesta
Amtrakem byla tak trochu cílem. Ubytování bylo většinou na slušné úrovni, jenom snídaně byly  slabší,   zřejmě
to tak mají obecně nastavené v těchto cenových relacích. Chutnalo nám „americké“ pivo, a  to  nemyslím  hlavní
značky jako Bud nebo Corona, ale produkci firmy Sierra Nevada a dalších  menších  pivovarů.   Z  měst  se  nám
líbilo San Francisco, které naplnilo očekávání. Ovšem ještě lepší byla příroda, a  to  průjezd  horami  Sierra
Nevada či Rocky Mountains, okolí města Page, Grand Canyon, národní parky Zion a Sequioia.  Takže  třeba  někdy
v budoucnu uděláme repete do jiné části země ?